Miten jatkaisit ?

Avaukset, analyysit, loppupelit ja tehtävät

Re: Miten jatkaisit ?

UNREAD_POSTKirjoittaja dinosaurus » Pe Touko 04, 2012 12:02 am

Hauskaahan tässä olisi, että JariJ kaivoi kommentoijan oikean nimen esille nimimerkin takaa ja
sitten kattomaan selolistaa ja BINGO.

Uskomatonta, eihän tää oon kun 1800-selolukunen tuuppari. Minähän en näille sioille enää helmiä jakele.
dinosaurus

UNREAD_POSTKirjoittaja rastve » Pe Touko 04, 2012 2:14 am

Chesstempo näyttää suoritusluvuiksi dxe5 +29 ja Nf3 +44. Konehan aluksi pitää vaihdoista, mutta tiputtaa kyllä tasaisesti lukuaan. Itsekin olen muutamassa pikapelissä huomannut mustan helppouden pelata.
rastve

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Pe Touko 04, 2012 4:36 am

Niki Paajala kirjoitti:
Jari J kirjoitti:Jos vertaan minua 1800 lukuiseen ja sitten minua vaikka Kasparoviin (sama noin 500 pisteen ero!) niin olisiko se soveliasta että oisin sanonu Kasparovin kertoessa jotain avauksista että oot käyttänyt varmaankin liian suppeata avauskirjastoo :)
Moiset kysymykset/sanomiset on epäkohteliaita. Jokainen järkevä ihminen ymmärtää että eiköhän se ole selvää että hän käyttää riittävän suurta tietokantaa. Täällä sitä vastoin ei tällaiset yksinkertaiset asiat ole näköjään selviä, mutta olen todella iloinen jos olisivat selviä (ja ehkäpä jopa näkyisikin keskustelussa).

Oli pitkään tarkoituksena pysyä ihan lueskelulinjalla tämän ketjun kanssa (koska hngh), mutta voi nyt hyvänen aika. Jos katsotaan miten paljon asioita perustelet pelkästään ELO- tai SELO-lukujen perusteella, niin kuvittelisi nyt että ymmärtäisit järjestelmistä sen verran, ettei ero 1800:n ja 2300:n välillä ole sama kuin 2300:n ja 2800:n. Eloinflaatiosta huolimatta kärjessä on huomattavasti pienempi määrä pelaajia huomattavasti pienemmillä taitotasoeroilla kuin tuolla jossain 1800 pisteen tuntumassa, jossa on niin oikeasti sen vahvuisia pelaajia, kehittyviä junnuja matkalla ylöspäin ja taidollisesti taantuvia pelaajia matkalla alaspäin. 2700+-tasolla on suhteessa aika paljon sinne tuurilla päässeitä tai jäähdyttelijöitä. Ylöspäin mentäessä myös laskennassa käytetyt kertoimet putoavat vähän, mutta niiden muutos lakkaa sen verran aiemmin (2050+ seloissa, 2400+ eloissa), että vaikutus on pienempi.

Veikkaan lisäksi Kasparovin avauskirjaston olevan suhteessa vielä aika paljon suurempi tasoeroon nähden kuin 2300-lukuisilla, mutta siitä ei varmaan kovin pitäviä todisteita ole kuin hänen lähipiirillään, joten jätetään arvailuksi. Hupaisaa kuitenkin, että rinnastat oman kommentointisi maailman ykköspelaajalle harrastelijoiden kommentointiin itsellesi edes hymiöiden kanssa.

Jari J kirjoitti:Ja tosiaan: mistä arvelette johtuvan ettei täällä paljoa yli 2300-lukuset kirjoittele? Olisko niihin kohdistuva epäkohteliaisuus, kuten tivaaminen ja epäluottamus niiden ymmärrykseen syynä?

Ai, en minä ole juuri huomannut, että vaikkapa nimimerkeille Sampsa tai Heikki täällä olisi hirveästi vängätty vastaan. Olisko siihen syynä vaikka terveempi asennoituminen tuollaisen "kumartakaa titteliäni, kurjat maan matoset" -egoilun sijaan? 1.5. päivätyllä selolistalla on aktiivisia yli 2300-seloisia suomalaispelaajia 34. Monenko heistä pitäisi täällä kirjoitella aktiivisesti, jotta suhdeluku olisi hyväksyttävä? Miten paljon Suomessa kansallisella kärkitasolla ylipäänsä käydään julkisia tai semijulkisia keskusteluja avauksista, uutuuksista, teorioista ja varianteista? Näin pienissä piireissä tuskin hirveästi kannattaa huudella että tutkailin tässä muuten vähän Najdorfia ja sieltä tuli tällainen uutuus vastaan, otetaanpa SM-kisoissa käyttöön.

Eipä minua nuo elolukuasiat niin hirveän paljoa ees kiinnosta enkä niihin ole perehtynytkään. Juu nimenomaan, minähän olen egoilija: oon lähettänyt lehteen häviöpelejäni ja alunperin täällä olen koittanut pääasiassa tuoda julki omia näkemyksiäni ideana pelkästään edistää Suomen shakkielämää ja tarjota apuja toisille. Enpähän minä oikeasti tähän käytetystä ajasta mitä olen täällä käyttänyt niin itse oikeasti niin juurikaan ole hyötynyt. Ja oisin voinu käyttää saman ajan vaikka mihkä muuhun järkevämpään tai vaan hauskempaan asiaan. Ehkä sinullakin Niki on vielä opittavaa asioista.
Jari J

Re: Miten jatkaisit?

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Pe Touko 04, 2012 7:23 am

Jari J kirjoitti:Ja tosiaan: mistä arvelette johtuvan ettei täällä paljoa yli 2300-lukuset kirjoittele? Olisko niihin kohdistuva epäkohteliaisuus, kuten tivaaminen ja epäluottamus niiden ymmärrykseen syynä?

Niki Paajala kirjoitti:
1.5. päivätyllä selolistalla on aktiivisia yli 2300-seloisia suomalaispelaajia 34. Monenko heistä pitäisi täällä kirjoitella aktiivisesti, jotta suhdeluku olisi hyväksyttävä?

Niin. Jos katsotaan, niin selolistalla on aktiivisia suomalaispelaajia yht. 1712. Näistä +2300-tasoisia on noin 2%.

Tällä foorumilla on aktiivikirjoittajia aika vähän, käytti sitten mitä määritelmää aktiivista tahansa. Esim:

Yli 100 viestiä: 7 kirjoittajaa, joista 0 yli 2300 -> suhdeluku selolistaa pienempi, mutta otos on liian pieni muutenkin jotta mitään voisi siitä päätellä.
Yli 50 viestiä: 17 kirjoittajaa, joista ainakin 1 yli 2300 -> suhdeluku reilusti suurempi kuin selolistalla, otos edelleen pieni.
Yli 20 viestiä: 34 kirjoittajaa, joista 3-4 on yli 2300 -> suhdeluku reilusti suurempi kuin selolistalla. -||-
Yli 10 viestiä: 52 kirjoittajaa, joista 5-6 on yli 2300 -> suhdeluku reilusti suurempi kuin selolistalla. -||-

Näistä lähdökohdista kyynisempi voisikin sanoa, että me luuseripelaajat kohtelemme mestaripelaajia kuin silkkihansikkain. Tämä foorumihan suorastaan tulvii yli 2300-tasoisia pelaajia.
Viimeksi muokannut JHam päivämäärä Pe Touko 04, 2012 8:47 am, muokattu yhteensä 1 kerran
JHam

UNREAD_POSTKirjoittaja arzi » Pe Touko 04, 2012 8:14 am

rastve kirjoitti:Chesstempo näyttää suoritusluvuiksi dxe5 +29 ja Nf3 +44. Konehan aluksi pitää vaihdoista, mutta tiputtaa kyllä tasaisesti lukuaan. Itsekin olen muutamassa pikapelissä huomannut mustan helppouden pelata.

Toinen lähetys. Jostain syystä alla oleva teksti ei ilmestynytkään tähän keskustelusarjaan ensimmäisessä lähetyksessä?! Johtuiko se siitä, että en lainannut ketään? No, kokeillaan uudestaan lainaten.

Totta tosiaan, 1800/2300 ja 2300/2800 eivät tosiaankaan vastaa samoja asioita shakillisessa mielessä, ainoastaan matemaattisessa vertailussa. Myöskin, jos otetaan shakkitilastot käyttöön omien perusteluiden jatkeeksi, niin silloin ei ole mitään väliä lukeeko niitä tilastoja 1800 -tai 2300 -lukuinen. Tilastot kertovat saman "totuuden" henkilön vahvuudesta riippumatta. Tämä keskustelu alkaa mennä jo huvittavaksi, ellei ole jo sitä. Bäk tu tö pisiness (huomasitteko...ei hymiöitä, olen menettänyt viimeisenkin rippeen huumorintajustani!?).

Perustan mielipiteeni daaminvaihto-variaatiosta sekä tilastoihin että omiin peleihini. Tällöin on ihan sama mitä joku muu väittää asiasta, vaikka hän olisikin +2200-lukuinen. Oma, subjektiivinen, totuuteni on se, että pelaaminen oli helpompaa mustilla, kun daamit olivat vaihdettu. Huomasin myös, että usein minua vahvempi pelaaja ei mennyt daamien vaihtoon vaan piti aseman dynaamisessa tilassa. Tällöin asema ei yksinkertaistu liikaa, sillä jopa 1800-lukuinen voi saada aikaan tasapelin, kun ei ole liikaa häiriötekijöitä laudalla.

Rf3-variaatiossa piti olla valmistunut kahteen hieman erilaiseen muunnokseen...riippuen siitä, kummasta piti enemmän. Molemmissa aiheena oli valkean upseerin uhraus.

Muunnos 1:

1. e4 d6 2. d4 Rf6 3. Rc3 e5 4. Rf3 Rbd7 5. Lc4 Le7

6. Lxf7
6. dxe5 dxe5 7. Lxf7
6. Rg5 0-0 7. Lxf7

Muunnos 2:

1. e4 d6 2. d4 Rf6 3. Rc3 e5 4. Rf3 Rbd7 5. Lc4 h6 6. dxe5 dxe5 7. Lxf7 Kxc4 8. Rxe5 +

Omasta mielestäni kiusallisin variaatio saattoi olla ns. Shirovin hyökkäys:

1. e4 d6 2. d4 Rf6 3. Rc3 e5 4. Rf3 Rbd7 5. g4

Muunnos 1:

5...h6

Muunnos 2:

5...Rxg4

#########################################################

Ps. Lopuksi eräs huomio. Siirtoihin 1. d4 d6 2. c4

2...e5 saattoi olla jopa vielä parempi. Miksikö? No, daamin vaihtojen jälkeen c4 -sotilas on siinä paikalla, jossa lähetin kuuluisi olla?
arzi

UNREAD_POSTKirjoittaja arzi » Pe Touko 04, 2012 4:04 pm

Pieni kirjoitusvirhe kohdassa:

Muunnos 2:

1. e4 d6 2. d4 Rf6 3. Rc3 e5 4. Rf3 Rbd7 5. Lc4 h6 6. dxe5 dxe5 7. Lxf7 Kxc4 8. Rxe5 +

piti olla tietenkin Kxf7.

Ei se kuningas mikään lintu kuitenkaan ole.
arzi

UNREAD_POSTKirjoittaja Heikki » La Touko 05, 2012 11:35 am

arzi kirjoitti:Ps. Lopuksi eräs huomio. Siirtoihin 1. d4 d6 2. c4

2...e5 saattoi olla jopa vielä parempi. Miksikö? No, daamin vaihtojen jälkeen c4 -sotilas on siinä paikalla, jossa lähetin kuuluisi olla?

Väitän, että tässä muunnelmassa daamienvaihdon jälkeen mustilla on etua, jos jommalla kummalla. Syynä tosiaan lähinnä se, että valkean sotilas olisi tässä asemassa paremmin c2:ssa kuin c4:ssä, jossa se tukkii lähetin diagonaalin ja aiheuttaa ruutuheikkouksia daamisivustan tummille ruuduille. Valkeilla ei ole daamienvaihdon jälkeen minkäänlaista kehitysetuakaan, pikemminkin päinvastoin (mustan molemmilla läheteillä reitit auki, valkeilla ei.) Ainoa argumentti valkean puolesta on mustan linnoitusoikeuden menetys. Siitä ei ole kuitenkaan mustille haittaa, sillä mustan kuninkaalla on (c6:n jälkeen) mukava koti c7:ssä. Mielestäni tässä jatkossa valkean 3. dxe5 on selvä virhe.
Heikki

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Ke Loka 01, 2014 1:15 am

The kirjoitti:
Jari J kirjoitti:Itse sanoisin että olisi rationaalisempaa olettaa että useimmiten alemman luvun omaava olisi väärässä kuin korkeemman luvun omaava.

Tuoreella elolistalla lukusi on 2262 ja minun lukuni 2269. Ehkä valmennettaviesi kannattaisi siirtyä todellisen mestarin oppiin :D

Noh noh, hanki ensin se shakkimestarin titteli edes. Muutama Elo-peli ei merkkaa mitään, ei ainakaan, kun selot on joissain alle 2100 lukemissa...

Suunsoittoa oot ainakin innokas opettamaan. Toivottavasti saat palkkaakin siitä, kun on kokopäivätyösi :)
Jari J

UNREAD_POSTKirjoittaja sek22 » Ke Loka 01, 2014 8:11 am

The ja Jari J, pelatkaa 5-pelinen ottelu foorumin herruudesta ja lyysatkaa ne pelit tänne. Vois olla hyvää opetusmatskua. ;)
sek22

UNREAD_POSTKirjoittaja Jyrki Raki » Ke Loka 01, 2014 11:33 am

Vai niin, että tällainen keskustelun kulku taas menossa - ei tykkää.

Mutta sek22:n ajatus on hyvä, toteutus vaan ko. henkilöiden välillä niin ettei muiden foorumin lukijoiden tarvitse osallistua valmisteluihin, vaan näemme sitten pelit joita voidaan porukalla analysoida.

Itse henkilöidenvälinen sota jos jatkuu täällä, niin on siihen sitten pakko puuttua noin niin kuin muilla tavoin...

t Jyrki
moderaattori
Jyrki Raki

EdellinenSeuraava

Paluu Avaukset ja analyysit