Pelien vertaisanalysointi

Avaukset, analyysit, loppupelit ja tehtävät

Pelien vertaisanalysointi

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Pe Joulu 10, 2010 7:13 pm

Oon itse huomannut ajan mittaan seikan, että usein ns. siedettävät pelaajatkin (1800-2200 eli alle M-tason kuitenkin) pystyvät analysoimaan hyvin pelejä, joissa käytetään samoja systeemejä ja/tai avauksia kuin mitä he itse käyttävät. Omalta kohdalta mm. tää tarkoittaa, että pystyn jonkin verran (vähän) ymmärtämään ja antamaan suosituksia tietyistä avauksista ja niistä seuraavista asemista, kun taas joistain toisista avauksista esim. french tai terävät sisil. linjat en ymmärrä hölkästäkään.

Tuli siitä idea, että sellainen vertaisanalysointisivusto olisi näppärä, jossa voi antaa omia pelejä toisten samantasoisten analysoitavaksi ja analysoida itse vastaavaksi muiden samoja systeemejä pelaavien pelejä. Hyötyarvo lienee aika suuri, jopa ilman että sivustolla olisi yhtään mestaripelaajaa. Tietokoneanalysointi on kuitenkin aika törkeän yksipuolista, koska tietokone keskittyy neuvomaan variaatioviidakoilla, ei sanallisesti ja teemojen kautta. Ja kukapa haluaisi maksaa jollekin slövekiakvm:lle rahaa siitä, että se kattoo Rybkalla missä mentiin pieleen ja sanoo "tis is a bad move".

Onkohan tollasta sivustoa - siis ihan erillistä sivustoa kokonaan tai osittain tota tarkoitusta varten - olemassa ja jos niin on niin jos on missä?
JHam

Re: Pelien vertaisanalysointi

UNREAD_POSTKirjoittaja phe » Pe Joulu 10, 2010 11:36 pm

Muistan nähneeni ainakin www.chess.com foorumeilla juuri tuonkaltaista vertaisanalyysiä chess.com:issa käydyistä peleistä.

Tuossa foorumin guidelines: http://www.chess.com/forum/view/game-an ... e-you-post
phe

Re: Pelien vertaisanalysointi

UNREAD_POSTKirjoittaja PPaasonen » To Syys 22, 2011 7:16 pm

Mikä estää harrastamasta vertaisanalysointia täällä? Ehkä siihen pitäisi miettiä jonkinlainen vakioformaatti, jotta viestit pysyvät yleisöystävällisinä. (?)
PPaasonen

Paluu Avaukset ja analyysit