Miten analysoida oma peli?

Avaukset, analyysit, loppupelit ja tehtävät

Miten analysoida oma peli?

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Ti Helmi 11, 2014 9:01 pm

Tapoja on varmaankin erittäin monia analysoida omat pelit, mutta mikä olisi opettavainen keino? Onko maailman parhailla pelaajilla ollut jokin tietty tehokas keino? Itse löysin harmittavan vähän tietoa tästä aiheesta tai sitten en osannut käyttää sopivia hakusanoja. Kirjallisuudessa varmaan tästä aiheesta on paljon, mutta löytyykö myös netistä jokin hyvä metodi?
Jari J

Re: Miten analysoida oma peli?

UNREAD_POSTKirjoittaja J-P Haapasalo » Ke Helmi 12, 2014 10:43 am

Pohjana varmaan voisi pitää pelin jälkianalyysia vastustajan kanssa(siihen pitäisi pyrkiä, vaikka analyysitilojen kapasiteetti ei aina riitä). Sitten pelin analysointi kotona kaikessa rauhassa(useampi tunti), avauksen läpikäynti, pelin kriittiset vaiheet jne. Vasta tämän jälkeen peli kannattaa käydä läpi Houdinilla tai muulla ihmevekottimella. Eli painotan koneaivojen mukaan ottoa vasta mahdollisimman myöhäisessä vaiheessa. Itse nousin aikanaan mestariksi käytyäni puolen vuoden aikana läpi n.50 huonosti pelaamaani peliä ja kirjoittamalla muistiinpanot huolellisesti ruutuvihkoon :-). Jokaisella kuitenkin varmaan omat metodinsa.

Terveisin

J-P Haapasalo
J-P Haapasalo

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Ke Helmi 12, 2014 3:04 pm

[
Viimeksi muokannut Jari J päivämäärä Ke Huhti 23, 2014 2:56 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Jari J

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » Ke Helmi 12, 2014 5:14 pm

Jari J kirjoitti:osa työstä voi tehdä jo nopeasti pelin aikana, esim. kirjoittaen lyhyitä merkintöjä sopivasti, että jää itse pelaamiseen aikaa.

Nipottava tuomari täällä heristää sormeaan eikä suosittele toimimaan noin. Säännöissä on jo nyt kielletty muistiinpanojen käyttö, ja uudessa versiossa luetellaan, mitä merkintöjä pöytäkirjaan saa tehdä: "The scoresheet shall be used only for recording the moves, the times of the clocks, offers of a draw, matters relating to a claim and other relevant data." eli siirrot, ajankäyttö, tasapelitarjoukset, vaatimusasiat ja muut tarpeelliset. Analyysimuunnelmat eivät luullakseni ole sallittuja.
Boris

UNREAD_POSTKirjoittaja PLa » To Helmi 13, 2014 12:03 pm

Kerrassaan erinomainen keskustelunavaus!

Boris nappasikin jo tuon minunkin ensimmäisen ajatuksen - pelin aikana ei saa pöytäkirjaan kirjailla mitä vaan. Sitä kannattaa kunnioittaa.
Itse olen yrittänyt pelata kaksi pitkää turnausta vuodessa, joista toinen ulkomailla, toinenkin poissa kotoa (lue: Jyväskylässä tai Naantalissa). Näissä tilanteissa pääsee keskittymään shakkiin niin halutessaan täysipainoisesti viikon ajan, jolloin aikaa kuluu sekä valmistautumisiin että jälkianalyyseihin. Itse olen (ihan intuitiolla - ei siis mitään viisautta) suosinut seuraavaa tapaa omien pelieni analyyseihin:

1) Yritä päästä pelin jälkeen juttelemaan vastustajan kanssa - erityisesti, jos kyseessä vahvempi pelaaja ja häviö. Usein tulee hyviä vinkkejä ja kommentteja, joista voi oppia.

2) Kun pääsen majapaikkaan, suunnistan virvokkeelle läppärin kanssa, syötän pelin tietokantaan kommentoiden pelin aikaisia tuntemuksia, laskemiani jatkoja, kommentoiden luultuja virheitä ja arvattuja hyviä siirtoja. Paljon verbaalia tekstiä. Myös ajankäytön olennaiset osat. Sitten syömään, peli ei tykytä takaraivossa enää niin paljon ja ei tarvitse huolehtia siitä, että ehtii unohtaa olennaisia ajatuksia myöhempää jälkianalyysiä varten.

3) Ruokailun jälkeen voi vilkaista enginellä kriittisiä kohtia, koska ei kuitenkaan voi olla katsomatta. Ei kuitenkaan syvällisempää analyysiä turnauksen aikana, koska näihin aikoihin alkaa seuraava vastustaja olla selvillä ja pitää alkaa valmistautuminen & jättää ylenpalttinen energian tuhlaaminen.

4) Turnauksen jälkeen kotona jokainen peli suurennuslasin alle. Avausvaiheen virheet, keskipelin suunnitelma, struktuurit, taktiikka, strategia, sekä loppupelin seikkailut, jos niin pitkälle päästiin. Ylempänä ketjussa paljon hyviä pointteja. Ilman engineä, jotta oma ajattelu kehittyisi ja saat vertailukohdan analyysisi tasoon ennen enginettä. Erittäin opettavainen (ja raskas ja aikaa vievä) vaihe.

5) Vasta sitten peli ja analyysit enginen kanssa läpi sekä syvällinen avaustarkastelu teoriaa vasten. Tämäkin kriittisesti, ei pidä juosta jokaisen 0,1 pisteen perässä, vaan tukien loogista pelinvientiä, suunnitelmia jne.

6) Mahdollisuuksien mukaan analysointi kaverin tai valmentajan kanssa, josta saa lisää näkökulmaa ja ajatuksia, mitä eri asemissa voisi tehdä.

No, tämä on ideaalia ja itse keksittyä, mutta näyttää edelleen suhteellisen loogiselta, joten kehtaan tämän postata ;). Ajoittain olen tähän itsekin päässyt, erityisesti tuossa muutama vuosi sitten, kun oli kova nälkä saavuttaa mestarin titteli ja päästä pelinviennissä eteenpäin.

t. panu laine
PLa

Paluu Avaukset ja analyysit