Shakkiliitolle pj ja hallituksen jäseniä 2012-2013

Vanhat hallituksen tiedottet, niistä käyty keskustelu yms.

Re: Shakkiliitolle pj ja hallituksen jäseniä 2012-2013

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Ma Syys 19, 2011 11:44 pm

Nyt Rippe keksii jokseenkin omiaan. Missä lajissa Suomessa nykyisin pärjätään paremmin kuin 1993? Maailmalla kilpailu on kiristynyt kun on tullut uusia jäseniä urheiluun ja muinaiset siirtomaat ovat liki kaikki myös mukana urheilun piirissä. Pieni Suomi ei tässä ole voinut vastata haasteeseen kuten ei esimerkiksi koko Eurooppa nyt päättyneissä yleisurheilun MM-kisoissa jossa koko Eurooppa sai vain 4 mestaruutta (+Venäjän ja Ukrainan omat).

Mitä taas tulee Shakkikodin ensimmäiseen isäntään, niin hän toimi noin neljä kuukautta ja lopetti siihen eli tammikuussa 1995 hän jätti tehtävänsä. Lajiliitolla ei ollut asiassa mitään tekemistä joten sellaista tuubaa ei täällä tarvitse toitottaa. Mainittu isäntä oli myös Shakkiliiton hallituksessa yhden kaksivuotiskauden ja lopetti siinäkin sitten eli vuodet 1994-95.

Minun käsitykseni mukaan aikaa hänellä ei vain ollut enää shakille ja juuri siksi hallituksiin ei ole mitään mieltä ilmoitella henkilöitä ennalta kysymättä ja myös ei kannata suostua ehdolle ellei aikaa ole.

Kuten Jaska edellä mainitsi, niin ei voi olla oikea toimintastrategia jos hallitus joutuu jännittämään ennen kokouksia tuleeko hallitus päätösvaltaiseksi ylipäänsä illan aikana. Tämä tosin kärjistetty kommentti.

Shakkikodin ylläpito on noin täysipäiväistä duunia harrastuspohjalta, Ensimmäinen isäntä jaksoi vain neljä kuukautta eli syyskuusta joulukuuhun 1994. Sitten oltiin ilman isäntää vuodet 1995-97, minä 1998-2000, Lembidakis 2001-03 ja uudelleen minä 2004 syksystä. Ilman yhteistä lajiliittoa tuskin olisi edes mitään Shakkikotia saatukaan, koska sekin silloisessa syvällä lama-Suomessa oli suuri riski pieneltä Shakkiliitolta. Toiminta on ollut kuitenkin yli 17 vuotta ja toivottavasti jatkamme yhtä lailla Shakkiareenalla 2012 alusta. Ilman vahvaa omaa työtä ei tietenkään tapahdu mitään ja jokaista harrastajaa me tarvitsemme oli kyseessä sitten nuori tai vanha mies tai nainen tuomari tai pelaaja tehtäväniekka tai kirjekyyhky jne. Ilman pysyvää omaa tilaa tuskin nykyajan maailmassa toiminta voisi jatkua juurikaan ja pysyvä tila vaatii paljon työtä.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja Aleksi Olander » Ke Syys 21, 2011 9:54 pm

No "avaan pelin" nyt sitten ilmoittautumalla itse hallitusehdokkaaksi kun sitä on joltain suunnilta ehdoteltu. :)

Olen 18 vuotias turkulainen abiturientti ja tässä lukion viimeistelemisen ohessa olisin kiinnostunut olemaan mukana Suomen shakkielämään vaikuttamisessa Shakkiliiton hallituksen jäsenenä. Toimin tällä hetkellä Shakkiliiton nuoriso/valmennustoimikunnassa sekä TuTS:in hallituksessa.

Shakkia on lähes koko ikäni ollut "ykkösharrastukseni" ja pelailemisen olen jonkinasteisella kilpailutasolla aloittanut varmaan jo 7-vuotiaana. Pelaajana olen kerran voittanut nuorten SM-turnauksen vuonna 2009, sekä edustanut Suomea muutaman kerran siedettävällä menestyksellä arvokisoissa. Myös Naantalin viimevuotinen kakkossija ja muutamat viikonlopputurnausvoitot ovat tuloksia, joihin olen erityisen tyytyväinen. Toivon pystyväni osallistumaan jatkossakin mahdollisimman aktiivisisesti turnauksiin kotimaassa ja ulkomailla.

Seuraan aktiivisesti shakkitoimintaa Suomessa ja koen tietäväni melko hyvin millaiset päätökset ovat pelaajien kannalta edullisia ja millaiset välttämättä eivät. Kahvipöydissä/viikonlopputurnauksissa/kerhoilloissa/foorumeilla on helppo kritisoida päätöksiä ja olen siihen usein syyllistynyt, kuten varmasti meistä shakinpelaajista useimmat. Haluaisin olla mukana yrittämässä minimoida tätä mahdollisen valituksen määrää osallistumalla itsekin päätöksentekoon tuomalla hallitukseen hieman keskimääräistä nuoremman, aktiivisen pelaajan näkökulman.

Olen luonut liiton FB-sivut ja olen jatkossakin kiinnostunut kehittämään liiton toimintaa verkossa kykyjeni mukaan. Myös nuoriso- ja koulushakkitoiminnan kehittäminen on tärkeää lajimme säilymisen ja kokoajan luonnollisena tavoitteena olevan pelaajamäärän kasvattamisen kannalta. Shakkiharrastuksen aloittamisen kynnystä tulisi jollain tavoin myös yrittää laskea. Olen Turussa huomannut todella yleisen ilmiön uudesta pelaajasta joka tulee suurin toivein innostuneena kerholle ja ottaa turpiinsa jokaisessa pelissä kokeneilta konkareilta. Hän voi jatkaa harrastusta viikon pari, kunnes pelaaminen alkaa masentamaan liikaa ja hän siirtyy joko nettiin tai muiden harrastusten pariin. Aloittelevien pelaajien mahdollisuuksissa on varmasti suurimmilla osista shakkipaikkakuntia parannettavaa.

Tällaisia ajatuksia nyt tuli nopeasti kirjoitellessa tuli mieleen, kiinnostusta löytyy eikä työnteko tuloksen saavuttamiseksi ole ikinä tuntunut pelottavalta ajatukselta.
Aleksi Olander

Hallitukseen!

UNREAD_POSTKirjoittaja Pekka Sairanen » To Syys 22, 2011 9:04 am

Rohkea avaus, tuoreet ajatukset ja hyvät valmiudet. Aleksi Olander saa ainakin Mäntästä kannatusta.
Pekka Sairanen

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » To Syys 22, 2011 10:19 am

Uusi hallitus saa heti ensitöikseen Koululaisten PM-turnauksen helmikuussa 2012 ohjelmaan. Kilpailun ajankohta on helmikuun kolmas viikonloppu ja todennäköisin pelipaikka on Shakkiareena, ellei tänään jotain tavatonta käännettä tapahdu hotellirintamilla. Majoitustarvehan on noin 65 pohjoismaista vierasta.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Pe Loka 07, 2011 3:32 pm

Shakkikoti muuttaa ensi vuoden alusta uusiin tiloihin Shakki- ja Bridgeareenalle. Helsingin Shakkiliitto on tämän suuren muutoksen vuoksi tiedustellut shakkiväkeä kysymään tahoillaan Suomen Shakkiliiton uutta puheenjohtajaehdokasta. Seuraavat shakkijärjestöt ovat pyytäneet puheenjohtajaksi espoolaista shakkimestari, Panu Laine (MatSK), joka on suostunut tehtävään. Laine on aktiivinen myös Kirjeshakkiliitossa.

Panu Laine ehdotetaan Suomen Shakkiliiton puheenjohtajaksi 2012-13
HSL, ESK, Garde, HSK, I-HSK, JoeSK, KäpSK, SSK, Velhot, X sekä SKL.

Panu Laineen omasanainen kertomus on tässä
http://www.shakki.net/liitot/HSL/arkist ... 13-ehd.pdf
Viimeksi muokannut Timojk päivämäärä Pe Loka 07, 2011 5:09 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja sauli.tiitta » Pe Loka 07, 2011 4:51 pm

Timo, mistä olet keksinyt että MatSK tukisi Panu Lainetta? Johtokuntamme ei ole käsittääkseni tehnyt mitään päätöstä asian tiimoilta. Johtokuntamme kokoontuu ensi ti ja sen jälkeen varmaan teemme linjavedon asian tiimoilta. Eli voinet poistaa kerhomme listaltasi? Vaikka toki kannattanemme Panua puheenjohtajaksi ei tämä muuta sitä tosiseikkaa, että johtokuntamme ei ole tehnyt vielä mitään päätöstä asian tiimoilta.

Sauli Tiitta MatSK varapj
sauli.tiitta

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Pe Loka 07, 2011 5:08 pm

No lähinnä keskustelussa minä ja MatSK pj Mikko Kivistö sekä niiden matsk jäsenten kanssa jossa asia on esillä ollut. Tietenkin otan seuran pois ja voitte todeta asian tai olla toteamatta myöhemminkin.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » La Loka 08, 2011 8:06 am

Saulille voisin todeta että käytin ilmoituksessa muotoa

"... ovat pyytäneet..." Missään ei mainita muuta. (eli olin keskustellut MatSK:n pj:n Mikko Kivistö kanssa) Normaalistihan seurojen puheenjohtajat edustavat seuraa ulospäin, koska ovat seurojensa jäsenien enemmistön valitsemia. Tällöin esimerkiksi minulle ESK:n puheenjohtajana on ollut mahdollisuus pyytää esimerkiksi ketä hyvänsä shakkivaikuttajaa asettumaan Shakkiliiton puheenjohtajaehdokkaaksi.

Siinä vaiheessa ei esimerkiksi ole tiedossa tuleeko ylipäänsä muita ehdokkaita, joten esimerkiksi ESK:n hallitus ei tarpeettomasti kokoontuile miettimään tuleeko useampia ehdokkaita puheenjohtajavaaliin. Kun edellinen selkeä vaali Shakkiliitossa oli vuonna 1995 (sen jälkeen on olleet pj:n osalta aina yksimielisiä Suomessa), niin ESK:n hallitus asettui voittavan ehdokkaan taakse äänin 5-2 ja kunniajäseniltäkin kysyimme jossa oli kanta 2-0.

1995 ei ollut mikään selvyys miten vaalit menivät. Sillä silloin oli myös vpj vaalit tiedossa ja kaksi ehdokasta. Niissäkin teimme silloin päätöksen ja olimme lopulta valitun ehdokkaan takana.

Kokouksissa on sitten kokonaan toinen asia, jossa edustajilla on valtakirja ja sitähän kukin seura käyttää siten kun hallitus ohjeistaa edustajaansa. Etenkin hallituksen jäsenien vaalit ovat usein olleet koska ehdokkaita on ollut enemmän kuin paikkoja jaossa. Toisinaan myös vpj vaalit on ollut.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja heikkjy » Su Loka 09, 2011 7:11 pm

Toivon kerhoni johtokunnalta tukea Panulle
heikkjy

UNREAD_POSTKirjoittaja sauli.tiitta » Ti Loka 11, 2011 9:03 pm

Nyt kun kaikki odottavat jo varmaan malttamattomasti johtokuntamme näkemystä puheenjohtajavaaleihin, niin voin kertoa suuresti yllättäen, että kerhomme tukee läpimästi Panu Lainetta SSL:n tulevaksi puheenjohtajaksi.
sauli.tiitta

EdellinenSeuraava

Paluu Hallituksen tiedotteet