Suomen Shakkiliiton hallituksen kokous 13.9.2011

Vanhat hallituksen tiedottet, niistä käyty keskustelu yms.

Re: Suomen Shakkiliiton hallituksen kokous 13.9.

UNREAD_POSTKirjoittaja RKK » Su Syys 18, 2011 8:45 pm

Kyllähän tuossa sen verran on yhteyttä tapaus Kilttiin, että jää vähän semmonen maku, että päätöksiä välillä vedetään hihasta, ilman että niitä mietitään loppuun saakka.

Yhdyn hyvinkin Timon kantaan tuossa kisa asiassa ja jääviysasiassa ( edustaja edustaa seuraa ei hallitusta ja kerhon etu ja jäsenyys kulkee käsikädessä ), mutta Kiltin kohdalla selkeästi rikottiin sääntöjä, joissa ei ollut mitään epäselvää.
RKK

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Su Syys 18, 2011 9:13 pm

Tapaus Kiltti -asiassa hallitus minun (siis olin toinen Fiden listoille menevistä tuomareista) käsitykseni mukaan alkoi "suomeksi" hoitamaan kilpailutoimikunnalle kuuluvia tehtäviä.

Mitään varsinaista estettä minun (nyt ulkomuistista) mielestä ei olisi ollut sille, että SM-kilpailu 2011 olisi laajennettu 12 pelaajan kilpailuksi, jolloin mitään ongelmaa ei olisi koskaan syntynytkään.

Koska olin toinen Fiden raporttiin menevistä tuomareista, niin en katsonut mitään perustetta epäselvästi hyväksytyn kilpailukutsun (jonka siis olin itsekin nähnyt) ja Suomen erittäin monimutkaisen valintatavan ja kaikenlaisen valintalistojen tai välipäätösten jälkeen, mitään syytä sellaiseen, että "perusteella huippuselo", pelaaja itse on saanut tietyn huippuselon.

On toisarvoinen merkitys sillä mikä pelimäärä on "huippuselohetkellä" taikka "valintahetkellä".

Ylipäätänsä Shakkiliiton hallitukselle ei moiset asiat pitäisi - siis pitäisi -kuulua, vaan joka vuonna toimivalle kyseisen kilpailun järjestäjälle eli "tuomarille, turnausjohtajalle sekä kilpailutoimikunnalle".

Nämä hallitus on päätöksessään kokonaisuudessaan myöntänyt järjestävälle taholle. Nyt 2011 kävi siten, kuten monesti aikaisemminkin, että hallitus alkaa itse laatimaan kilpailun "erikoismääräyksiä" kerran kuukaudessa olevissa kinkereissään.

Kilpailun tuomareilla (nyt ja satunnaisesti aikaisemminkin Markkula ja/tai Munukka) ei ole paljoakaan virkaa tai merkitystä alkaa tositilanteessa pohtimaan sitä, mitä jonkun Shakkiliiton hallitus, on saattanut päättää ja jota tietoa ei mainittu Shakkiliiton hallitus toimita sitten itse järjestäjän (esimerkiksi HSL tai SSL tai peräti molempien edustajiensa tietoon, jotta tuomarit voisivat edes käsitellä mitään asiaa siten, kun minkäänlainen oikeudenmukaisuus edes voisi toteutua kaikkien pelaajien kohdalla)

Siis mainitut pölvästit Markkula ja Munukka ovat joutuneet noudattamaan Fiden sääntöjä koska SM-turnaukset ovat Fiden ELO-kilpailuja ja ne väistyvät mahdollisissa ristiriitaisissa tilanteissa kokonaan roskapankkiin ellei SSLH itse toimita pelipaikalle haluamiansa poikkeavia "turnausmääräyksiä" tai jotain muuta vastaavaa...

Minä itse olen pahoillani kaikille SM-pelaajille siitä, että olen suostunut järjestämään tai ollut paikalla 2010 ja 2011 kilpailuissa (ja samansisältöisen tiedon olen saanut myös Markkulalta) että meitä vaivattiin kyseisiin kilpailuihin, jossa liiton hallitus olisi halunut järjestää SM-turnaukset 2010 ja 2011 toisin.

Molempina vuosina sekä minut että Mikko Markkula pyydettiin paikalle jotta SM-turnaus voitaisiin pelata sääntöjen puitteissa. Pyytäjä oli SKSLH eli Liiton hallitus.

Nyt sekä Munukka (että Markkula) ovat esittäneet Liiton hallitukselle, että noudatetaan sitä kohtuullista suullista sopimusta joka täysin sattumalta on tullut vuoden 2012 tilanteen kohdalle että SM-turnauksen 90vuotisjuhlaturnaus pelataan uusissa HSL:n sopimassa vuokratiloissa 2012.

Minä henkilökohtaisesti katson tällaisen toiminnan olevan suoranainen selkäänpuukotus. Jokainen voi itse miettiä olevansa samassa tilanteessa. Itse kilpailu ei tässä ole relevantti, vaan se mikä on ollut tapahtumajärjestys ja mitä on sovittu olemassa olevin valtuuksin hoitaa kukin tehtäviä mihin meitä on valittu tai pyydetty.

Bridgeliitto ei uskonut tämänpäiväisessä keskustelussa että Shakkiliitto teki oharit (heidän näkemys oli sama kuin minulla, eli sopimusta ei noudateta). Kerroin asian kuten se oli ja Shakkiliitto siis kusetti suomeksi muita, en keksi nätimpää ilmaisua ikävä kyllä.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja RKK » Su Syys 18, 2011 9:46 pm

Näinhän tuossa on käynyt.
RKK

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Su Syys 18, 2011 10:30 pm

Hävettää mennä huomenna paikalle jossa meidän oma shakkiväen lupaus pitää kertoa sopimuskumppanille olleen pelkkää ilmaa. No voin toki kertoa, että me emme halua muuttaa ja HSL:lla ei ollut shakkiväen tukea joten sopimus raukeaa Shakkiliiton hallituksen eriävän kannan vuoksi. Minä allekirjoitin vuokrasopimuksen siksi että jokainen osapuoli tiesi mandaattinsa tarkasti. SKSLH siis ei hyväksynyt sopimusta, joka suullisesti sovittiin aikaisemmin käytännöin.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja Lauri Kangas » Ma Syys 19, 2011 1:39 am

Hei,

Ajattelin ensin tämän aiheen viestejä lukiessani, että en lähtisi niitä kommentoimaan, koska "blogeissa ja foorumeissa huutelu" harvoin vie asioita mitenkään rakentavaan suuntaan. Nyt esitetyt näkökannat ovat itselleni kuitenkin niin hämmentäviä, etten osaa vain seurata sivusta, kun tunnen moitteiden olevan suunnattu toimintaame kohtaan. Muutama huomio omasta puolestani:

Kun SM-kisojen järjestäjästä päätettiin, ei hallituksen kokouksessa erityisesti ollut puhetta shakkiareena-projektista. Kokouksessa mainittiin yleisesti, että keskustelua tosin on käyty HSL:n kanssa kisojen järjestämisestä. Vastaavasti koskaan, kun hallitus on käsitellyt shakkiareenalle muuttoa, vuokrasopimusta ym. ei ole HSL:n puolesta esitetty sanaakan ehtoja SM:n järjestämisestä (siis hallitukselle siten, että tieto olisi tavoittanut esim. minut rivijäsenenä). Timojk oli kuvaamallaan tavalla viime kokouksessa läsnä esittelemässä shakkiareenan suunnitelmia yksityiskohtaisesti, kun vuokrasopimuksesta päätettiin.

SM-kisojen järjestämisoikeuden päättää shakkiliiton hallitus - joten tuntuu oudolta että kukaan yksittäinen henkilö HSL:n tai liiton hallituksenkaan puolelta voisi luvata bridgeliitolle, mitä hallitus tulee myöhemmin päättämään. Vähänkään järjestökokemusta omaavan täytyy ymmärtää, ettei liiton hallituksen päätöksiä voi sopia etukäteen - ilman että hallitukselle edes kerrotaan siitä. Toivottavasti näin ei ole nytkään käynyt.

Tuntuu erikoiselta, jos areenalle muutossa todella on ollut ehtona Timojk:n mainitsemien kisojen järjestäminen, sillä tämä ei ollut hallituksen tiedossa kummastakaan asiasta (shakkiareenan vuokrasopimus tai SM-kisojen myöntäminen) päätettäessä. Minä kuulin siitä ensimmäisen kerran täältä shakkifoorumilta, kun nämä päätökset oli jo tehty. Siinä Timojk on oikeassa, että hallituksella ei ole ollut kaikkia tietoja SM-kisoista päätettäessä. Ihmettelenkin, miten näin tärkeä seikka on jäänyt HSL:n hakemuksessa mainitsematta.

Sen haluaisin vielä lisätä, että todella harmillinen soppa tästä on tullut ja toivottavasti shakin maineelle tullut haitta jää mahdollisimman pieneksi ja asiaan löytyisi kaikkia tyydyttävä ratkaisu.

terveisin Lauri Kangas,
SSLH jäsen
Lauri Kangas

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Ma Syys 19, 2011 9:00 am

Hakemuksessa ei ollut mitään tarvetta mainita mitään ylimääräistä koska hakijoita oli siinä vaiheessa ollut nolla. Keskusteluissa joissa on nolla hakijaa, ei ole tarvetta mainita juuri mitään.

Ei se ole kummallista jos nollan hakijan tilanteessa puheessa käyttää muotoa että "pelataan", "tullaan pelaamaan" jos ne ja ne ehdot voidaan totetuttaa, siis esimerkiksi remonteissa.

Siis hallituksen "rivijäsenet" eivät tehneet päätöstään SM-kilpailusta riittävien taustatietojen pohjalta. Tuskin kokouksesta poissaolleillakaan oli edes sitäkään vähää tietoa mitä paikalla olleilla, koska kokouksessa asia ei edes ollut esityslistalla.

Jaskan kommenttiin siis voisi todeta, että asiaa ei tarvitse mainita kokouskutsussa, jos ainoa hakija (HSL) todetaan kilpailun järjestäjäksi. Se taas että liiton johtohenkilöt eivät tiedota SM-kilpailussa olevan hakijaa heti hallituksen muille jäsenille, on sitten hallituksen toiminta-asiaa, josta ulkopuoliset eivät voi juuri muuta kuin ihmetellä.

Luulisi että 90v juhlaturnaus nyt olisi vähän kiinnostanut jotain ja sekin että päästään se pelaamaan uusissa tiloissa.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Ma Syys 19, 2011 11:38 am

Kävimme minä, Paavilainen ja Telenius tänään Areenalla. Remontti alkaa olemaan loppusuoralla. Meidän tehtäväksi jää sitten rakentaa varastoihin hyllyt sekä toimistoihin myös.

Shakkipöytiin meillä on noin 40 kpl runkoja joihin hankitaan tai pyritään hankkimaan uudet puiset kannet. Tämä riittäisi sitten 160 pelaajan turnaukseen perusmäärässä. Normaaliasettelu lienee siten että 100 pelaajalle on tilat.

Bridgeliiton puheenjohtajan kanssa keskustelin hetken kaksin ja hän oli selvästi pettynyt että SM-kilpailua ei pelata Areenalla. Hän oli nimittäin suunnitellut TV:tä paikalle, jossa sopiva ajankohta olisi tuo 90-vuotis SM-turnaus. TV siksi että siinä olisi "älypelitalo" tai joku vastaava teema. Nyt tämä idea ainakin näyttää joutavan roskikseen. Kiitos meidän hallituksen joka ei arvosta edes omaa SM-turnausta silloinkaan kun on poikkeuksellinen tilanne ja mahdollisuus merkittävään julkisuuteen ja toimintamme esittämiseen.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja heikkjy » Ma Syys 19, 2011 12:08 pm

Tsemppiä Munukalle ym uuden shakkikodin puolesta!
heikkjy

UNREAD_POSTKirjoittaja Timojk » Ma Syys 19, 2011 1:40 pm

Tsempistä ei paljoa ole hyötyä jos matto vedetään alta, eli silloin normaalisti potilas kaatuu. Joskus kaatuu niin että halvaantuu ja poistuu porukasta.
Timojk

UNREAD_POSTKirjoittaja arto ihaksi » Ma Syys 19, 2011 1:54 pm

No onneksi Timo sinä et ole sen tyyppinen, että poistuisit kaatumisen jälkeen! Sinä olet sellainen, joka puistelee tomut ja painaa jälleen eteenpäin kohti seuraavia vastoin käymisiä tai kuten olet monesti voinut iloita shakkinappula kisaajien kehityksestä kohti Suomen kärkeä. Varmaan nyt, kun tulee uusi hieno paikka, ei vielä tiedäkään mitä kaikkea hyvää se tuo tullessaan.
arto ihaksi

EdellinenSeuraava

Paluu Hallituksen tiedotteet