Suomen Shakkiliiton hallituksen kokous 13.12.

Vanhat hallituksen tiedottet, niistä käyty keskustelu yms.

Re: Suomen Shakkiliiton hallituksen kokous 13.12.

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Ti Joulu 20, 2011 11:52 am

Jos asiasta ei pöytäkirjasta löydy selkeää mainintaa, niin kaipa jäsenellä on oikeus siitä kysyä. En minä ole ollut tietoinen tuosta toimikunnasta. Tuo teidän molempien siteeraama kohta ei millään tavalla anna viitettä yhdenkään työryhmän luomisesta, saati että siitä pitäisi päätellä nuorisotyöryhmän luominen. Ellei sitten tietysti ollut kokouksessa paikalla tai muuten osaa lukea ajatuksia.

Lauri voisi vielä vähän ehkä tarkentaa, että missä kohtaa asiallisen kysymyksen esittäminen hallitusjäsenelle on provoa? Onko se siinä kohtaa, kun ylipäätänsä lähtee kysymään mitään hallitusjäseneltä? Vai mikä tossa nyt oli niin provoa? Voit tarkentaa myös yksityisviestillä, niin ei tämä ketju lähde rönsyilemään enemmän.

Hallitusjäsenten pitäisi kyetä hyväksymään se, että jäsenistöltä tulee joskus tyhmiäkin kysymyksiä. Se miksi kysymykset ovat tyhmiä voi myös usein johtua siitä, että hallitus itse keskenään sopii ties mitä mutta eihän sitä sitten kukaan jaksa ikinä jäsenistölle kertoa. Joskus toki myös itse kysyjä voi olla ulapalla, kuten minä äsken, näköjään.
JHam

UNREAD_POSTKirjoittaja Lauri Kangas » Ti Joulu 20, 2011 12:37 pm

Tarkoitin vain sanoa, että nettikeskustelussa on hyvä muotoilla kysymykset hieman kohteliaammin kuin "miksi hakkaat vaimoasi" -patternilla.

On toki selvää, että hallitustyöskentelyn muodot eivät ole laajasti tunnettuja, ja itse asiassa juuri siksi halusinkin tuossa toisessa viestiketjussa valottaa päätöksentekoprosessia enemmän kuin pöytäkirjoista tyypillisesti selviää - pidän päätöksenteon avoimuutta erittäin tärkeänä. Totta kai vastailen ja olen paljon vastaillutkin ihmisten mieliä kiinnostaviin kysymyksiin hallitustyöskentelystä, koen siihen jopa velvollisuutta, kun minut on tähän luottamustehtävään valittu.

Mutta hyvä juttu ja homma selvä, älkäämme jatkako öyhäämistä tässä, vaan yksityisviesteillä!=)

terv. Lauri
Lauri Kangas

UNREAD_POSTKirjoittaja jamafi » Ti Joulu 20, 2011 4:17 pm

Moro!

Topi kirjoitti "Muille maille oli annettu ennakkotieto, että kisa on pääkaupunkiseudulla. Siksi ei lähdetty kyselemään muualta vaihtoehtoa."

Ehkä olen jo niin vanhaksi tullut, että muistan olemattomia. Minusta asiasta syksyllä kysyttiin ja erittäin nopeaa vastausta(siihen nähden, että Suomen järjestelyvuoro lienee ollut tiedossa jo vuosia?) haluttiin myös Tampereelta.

Tapio Salon juttu viime vuosien järjestelyistä oli mainio, siitä selvisi hyvin, kuinka eri tasolla majoitus/ruokailu/kuljetus voidaan tällaisissa kisoissa järjestää. Nuoret ovat yleensä joustavia, meiltä vanhoilta ukoilta käninää eniten kuuluu.

Jonkun verran on itsekin tullut kaikenlaista järjestettyä niin shakin kuin muunkin tiimoilta ja ykkössääntö isoon tapahtumaan on, että pitää olla mahdollisimman aikasin liikkeellä. Tällaisessa kisassa ei ole osanottohaitarikaan kovin iso, joten voi todella pyytää melko täsmällistä tarjousta, jolloin se on myös tarjoajan kannalta helppoa - ja saa vertailukelpoiset tarjoukset. Usein vielä aikaisuus tuo edullisemman hinnan.

Ilman sen kummempaa "tarjouskisaa" kun katsoin vaikkapa Omenahotellin (ei mainos, kunhan esimerkki) hintaa keskellä Tamperetta, niin 4h huone maksoi 45€/yö. 3*15*45€=2025€. Lisäksi 180*7,5€ aamiaisesta = 1350€(saisi varmaan halvemmallakin, mutta hinta suoraan netistä). Milloin olis pitänyt tilata, että huoneet olisi saanut, en osaa sanoa.

Pelipaikaksi olisi saanut varmaankin koulun kohtuuhintaan, samoin niissä ruokailut. Jos käyttää pohjana yksittäisen aterian ulosmyyntihintaa 6€ Koululaisten kisassa, niin 2*3*60*6€=2160€. Kaikki yhteensä n. 5500€. Koulun pelitilasta olisi jotain joutunut maksamaan, varmasti. Jos kokonaispotti olisi noussut yli 6000€, niin ihmettelen suuresti. Tiedän, että jotkut vaativat(ja usein kai saavatkin) pienempää majoitusta kuin 4h huone. Ehkä niihin olisi uponnut jokunen satanen lisää. Toisaalta ruokien hinnat laskelmissani lienevät yläkantissa.

Mitäkö tämä paasaukseni sitten lopulta tarkoittaa? No, vaikka sitä, että jos yo. budjettini olisi pitänyt kutinsa, niin säästyneillä rahoilla(10000€-6000€) keskustelua herättänyt nuorten valmennusstipendi olisi voitu jakaa kaikille sitä hakeneille, jos yleensä kaikki hakeneet olivat stipendin saamisen sääntöjen parissa.

Terv.

Jaska
jamafi

UNREAD_POSTKirjoittaja jamafi » Ti Joulu 20, 2011 4:34 pm

Moro viä!

Sen verran täytyy vetää takaisin, että viikonloppuna hinta olisi ollut 58€/yö ja näitä kalliimpia olisi siis tullut 2*15 eli lisäkustannus 30*13€=390€. Mutta, kuten sanottu, nämä olivat listahintoja. Tosin voi olla, ettei noita hintoja kovin paljon enää saa isollakaan tilauksella putoamaan.

Terv.

Jaska
jamafi

UNREAD_POSTKirjoittaja Toivo Pudas » Ti Joulu 20, 2011 6:38 pm

Jaska kirjoitti:

"Topi kirjoitti "Muille maille oli annettu ennakkotieto, että kisa on pääkaupunkiseudulla. Siksi ei lähdetty kyselemään muualta vaihtoehtoa."

Ehkä olen jo niin vanhaksi tullut, että muistan olemattomia. Minusta asiasta syksyllä kysyttiin ja erittäin nopeaa vastausta(siihen nähden, että Suomen järjestelyvuoro lienee ollut tiedossa jo vuosia?) haluttiin myös Tampereelta. "

Tuo minun mainintani viittasi marraskuulle, jolloin oli selvitelty Helsingin ja Espoon hotellihintoja, jotka todettiin kalliiksi. Silloin kysyin, voisiko hakua laajentaa vielä muualle.

En muistanut, että Tampereelta oli jo saatu kielteinen vastaus. Varustautukaa siis vuoteen 2018.
Toivo Pudas

UNREAD_POSTKirjoittaja jamafi » Ke Joulu 21, 2011 2:39 pm

Moro!

Tuossahan villakoiran ydin kai onkin. Marraskuussa 2011 todetaan, että kallista on pääkaupunkiseudulla helmikuussa 2012, ei taida olla missään paljon tilaakaan, mutta ei voi enää mitään, PM-kisat täytyy järjestää. Topin viestistä voisin päätellä, että järjestämisvastuu on ollut tiedossa vuodesta 2006?

Kun seuraavan kerraan tulee vastaava tilanne, oli sitten kyseessä kisat vuonna 2018 tai jotain muuta vastaavaa, niin hallituksen tulisi kysyä halukkaita järjestäjiä viimeistään vuotta ennen, jos yleensä haluaa järjestelyvastuuta muille jakaa ja jos ei kiinostuneita löydy, niin toimia itse hyvissä ajoin - ei 3 kk ennen kisaa paniikissa. SM-kisojakin pitää hakea pahimmillaan 2 v ennen itse tapahtumaa, joka sinällään tuntuu kohtuuttomalta, ainakin muiden kuin ehkä varsinaisen SM:n ja Blixtien osalta. Parempi kuitenkin niin kuin 3 kk ennen.

Huonosti hoidettu juttu ja kalliiksi tullee, toivottavasti se 10 000€ edes riittää.

Olisiko tässä taas esimerkki siitä, että vastuiden hajautus kannattaisi ja tällaisen asian hoitaisi ajoissa liikkeelle kokoonpano: toiminnanjohtaja+kv-asioiden hoitaja, joille minun mielestäni tällainen kuuluisi? Hallitus voisi korkeintaan päättää siitä, järjestääkö liitto myös käytännössä kisat vai antaako haettavaksi kerhoille. Kun tämän ajoissa tietäisi, niin paikallinen kerho voisi mietitä vaikka Oulussa, olisiko tässä tilaisuus nostaa shakin paikallista profiilia nuorten parissa, kun järjestelyihinkin saisi varmaan liiton tuen.

Kaikesta huolimatta, lisenssi 2012 on maksetttu ja

Hyvää Joulua!

Terv.

Jaska
jamafi

UNREAD_POSTKirjoittaja Lauri Kangas » Ke Joulu 21, 2011 4:07 pm

Moro Jaska ja muut!

Kirjoitan nyt ihan muistin varaisesti, kun en hallituksen rivijäsenenä ole syventynyt kilpailun järjestelyihin tuolloin kesällä/alkusyksyllä kovin paljoa. Toivottavasti ei tule kohtuuttomia asiavirheitä...

Käytännössä on toimittu juurikin Jaskan kuvaamalla tavalla, eli pieni kokoonpano on hoitanut noita järjestelyjä jo pitkään toiminnanjohtajan orkesteroimana. Muistaakseni järjestelyjä on selvitelty ensi kertaa samoihin aikoihin, kun muutto Shakkiareenalle varmistui, eli heti kesälomien jälkeen. Tuolloin oli mahdollisuuksina esillä myös Turku sekä Tampere, mutta muistaakseni tällä lyhyellä varoitusajalla (6 kk) ei löytynyt järjestämishalukkuutta siellä. Toisaalta HSL oli liiton suuntaan aktiivinen jo tuolloin. Myöskin tässä ketjussa esitetyjä muita majoitus- yms. vaihtoehtoja on selvitetty hyvin laajasti. Täällä käyty keskustelu on minun näkökulmastani jonkinlainen toisinto hallituksessa pitkin syksyä käydystä pohdinnasta, joten ymmärrän jos järjestelyjä hoitaneita henkilöitä hieman turhauttaa. Kaikki tekijät huomioiden päädyttiin lopulta nykyiseen ratkaisuun, joka on toki taloudellisesti epätyydyttävä - siitä tuskin kukaan on eri mieltä.

Yksityiskohtia tapahtumista en osaa esittää, kun en ole ollut järjestelyissä mukana. Minulla on kuitenkin vankka usko, että järjestelyistä vastaavat henkilöt ovat kyllä nähneet paljon vaivaa jo kesästä alkaen ja nyt tehty ratkaisu järjestelyistä on perusteellisen harkinnan tulos. Minun puolestani kaunis kiitos heille uutterasta työstä!

Toivottavasti ei ole välittynyt sellaista kuvaa, että asia olisi ollut hoitamatta pitkän aikaa, ja sitten hirveässä paniikissa päädytään tarpeettoman kalliiseen ratkaisuun.

terv. Lauri
Lauri Kangas

UNREAD_POSTKirjoittaja Toivo Pudas » Ke Tammi 04, 2012 9:36 am

FIDEn sivuilta löytyi tieto, että Timo Akkanen on suorittanut FIDE Instructor tutkinnon Singaporessa pidetyllä kurssilla:
http://www.fide.com/component/content/a ... sults.html

Kuva

FIDE Trainers’ Seminar for FIDE Trainers’ Titles
Singapore
26-30.12.2011

Dear Participants,

Here are the results (FIDE Titles) that we decided that they should be distributed to you. In order to finalise our decisions we took into consideration your ID-Cards and the valuable info you provided and further one that we were able to collect, your general behaviour and attendance during the seminar and of course the written exams.

Name FED Award
Abelgas, Rodolfo Varron MAC DI
Akkanen, Timo FIN FI
Anilkumar, N.R. IND FT
Bui, Vinh VIE FT
Dao, Thien Hai VIE FT
Huynh, Hoa Minh Nhat VIE DI
Mariano, Cristine Rose PHI FI
Nguyen, Thanh Son VIE FT
Nguyen, Thi Tuong Van VIE FI
Silveiirinha, Francisco MAC DI
Silveirinha, Gabriel MAC DI