Köyhän miehen livelaudat

Interenet-pelaaminen, pelitietokannat, tietokoneohjelmat yms.

Köyhän miehen livelaudat

UNREAD_POSTKirjoittaja sauli.tiitta » To Maalis 21, 2013 11:33 pm

Hei! Olen tässä pyrkinyt miettimään miten voisi turnauksen pelejä näyttää livenä ilman livelautoja. Ei minulla ole mitään niitä vastaan, mutta ovat hieman kalliinpuoleisia ja niiden hoitaminenkin vaatii jonkinlaista osaamista.
Matin päivän kisan aikana kävin parista A-ryhmän kärkipelistä ottamassa siirtoja ylös ja näpyttelin sitten tietokoneella peliin siirrot tehden (käytin chessbasea) ja sitten päivitin uudet .pgn tiedostot kerhomme webbisivuille pgn vieweriin (vinkkejä otetaan mieluusti vastaan minkälainen viewer olisi hyvä). Näin sain jotenkin pidettyä pari peliä suht reaaliaikaisesti netissä.

Eilen ostin 10 tuumaisen tabin ja asensin siihen Chessbasen ja kokeilin nyt näpytellä tabilla siirtoja Chessbasella, tallensin siirrot ja sitten siirsin ftp ohjelmalla siirron webbisivulleni. Sain systeemin toimimaan ihan ok. Chessbaseen voi laittaa suht rajattoman määrän pelejä, joista siirtyminen pelistä toiseen on suht näppärää. Tärkeää on aina uusien siirtojen jälkeen muistaa tallentaa siirrot ennen seuraavaan peliin siirtymistä. Tabin kanssa voi suht näppärästi liikkua pelien lähellä laittamassa siirtoja ylös, ehkäpä voisi pyrkiä kirjaamaan yhdellä tabilla kuusi peliä kisan aikana.

Tätä voivat muutkin kokeilla kisojen aikana. Voin auttaa miten homman saa skulaamaan. Systeemi on suht toimiva. Itse harkitsen kokeilevani systeemiä koulujoukkueiden SM-kisoissa. Testasin parin pelien laittoa osoitteessa http://www.shakkiopetus.net/linkit/index.html (Pahoittelen kun käytin parin shakinpelaajan nimeä, nämä pelit ovat siis mielikuvituksen tuotosta).
sauli.tiitta

Re: Köyhän miehen livelaudat

UNREAD_POSTKirjoittaja VilleK » Pe Maalis 22, 2013 10:07 am

Ratkaisu voisi olla ”digitaalinen pöytäkirja”. Samaa tabletti-ideaa voisi käyttää tässäkin. Tässä tapauksessa pelaajat itse kirjaavat siirtonsa ”digitaaliseen pöytäkirjaan”, jolloin myös pelit automaattisesti tallentuvat pgn-muotoon eikä niitä tarvitse enää uudelleen syöttää paperisista pöytäkirjoista tietokantoihin.

Idea vaatii tietysti vielä paljon kehittämistä, mutta tulevaisuudessa voisi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto.
VilleK

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Pe Maalis 22, 2013 11:55 am

Olen itse ihmetellyt miten hidasta kehitys on tällä saralla. Edelleen ftp-siirrot jylläävät. Ja monet "live-ratkaisut" ovat sellaista pseudo-liveä; arkkitehtuuriltaan ne toimivat siten, että katsoja ( = katsojan internet-selain) anelee serveriltä kokoajan uusia siirtoja. Jos pitkässä pelissä vaikka keskimäärin 5 minuutin välein tapahtuu siirto, niin onhan tuo vähän hullujen hommaa kysellä serveriltä parin sekunnin välein että "no joko sulla olisi mulle uusi siirto".

Selkeä markkinarako ratkaisulle, joka on oikeasti live (serveri käskyttää selaimia eikä toisin päin) ja jonka käyttäminen ei vaadi ylempää korkeakoulututkintoa tietotekniikasta eikä erillisten ohjelmien lataamista. Kaikki tarvittavat palikat tuollaisen ratkaisun rakentamiseen ovat jo olemassa ihan tavallisen internet-selaimen sisällä.

Mitä nyt nopeasti tsekkasin DGT:n sivuilta, niin heillä näkyy olevan uusi järjestelmä kehitteillä:

Roadmap

The following functionality will be implemented in the near future or somewhat later:

Implementation of the Caïssa System wireless protocol;
HTTP upload mechanism.
HTML5/CSS web presentation;
JHam

UNREAD_POSTKirjoittaja Tasapeli » Pe Maalis 22, 2013 5:59 pm

Jos koneessa on Windows, niin jotain seuraavaa voisi helposti tehdä:

Koneella pelit.png, jota voi muokkailla haluamallaan shakkiohjelmalla. Tehdään sovellus, lähettää tiedostoon tulleet muutokset samantien palvelimelle. Palvelimella php scripti, joka ottaa vastaan ja taltioi png:n määrättyyn paikkaan.

Jotain tälläistä saisin toteutettua parissa päivässä. png tiedostoja voi tietysti olla useitakin. "Palvelimeksi" käy mikä tahansa kotisivutila, kunhan se vain tukee php:tä. Näin siitä saisi ftp:n pois.

Luultavasti kehitys etenee hitaasti, kun rahaa ei kuitenkaan ole liiemmin tarjolla..

Vieläkö esim. parituksessa käytetään dos ohjelmia? :) Suomen oloihin suoraan soveltuvan paritusohjelman voisi myös tehdä, paitsi että varsinaisen parituskoodin tekeminen ei kiinnosta.
JHam kirjoitti:(serveri käskyttää selaimia eikä toisin päin)
Ei onnistu..
Tasapeli

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Pe Maalis 22, 2013 6:31 pm

Tasapeli kirjoitti: Ei onnistu..

Kyllä onnistuu. Esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_(programming)

Käsittääkseni myös HTML5 tukee vastaavaa standardia.

Omasta mielestä tuollaisen sovelluksen pitäisi olla kokonaan selaimessa. Jos mä vaikka haluaisin käydä turnauspeliäni lävitse shakkikerholaisten kanssa, niin riittää kun avaisin sovelluksen selaimeen ja heittäisin linkin sähköpostilla katsojille. Jokainen omassa selaimessani tekemäni siirto kiertää palvelimen kautta katsojille. Välissä voi olla tietokanta niin pystyy tallentamaan pelin myöhempää katselua varten.

Veikkaan että tuollaisella verkkopalvelulla olisi kysyntää. Todella paljon.
JHam

UNREAD_POSTKirjoittaja Tasapeli » La Maalis 23, 2013 4:59 pm

Jos yhteys pidetään jatkuvasti auki ei liene mikään parannus yritys, että käydään silloin tällöin hakemassa. :)

Jos jotakuta kiinnostaa, niin tein alustavasti mitä edellä esitin, kun voin käyttää samaa muuhun. Lähdekoodeineen löytyy http://netikka.net/dev/pgn.zip

1. Kotisivulle uusi hakemisto vaikka /pgn/ ja siirrä sinne tallenna.php, pelit.php ja lauta.css

2. Käynnistä pgn.exe ja aseta "hakemiston url", esim. http://jokinpalvelin.fi/munsivu/pgn/ (viimeinen kenoviiva myös)

-> Valitse PGN-tiedosto ja lähetä. Pelit pitäisi näkyä, kun avaa selaimella pelit.php. Mukana on candidates13.pgn, jolla voi kokeilla.

Pelit näkyy sitten noin (näkymää pystyy muutella) http://netikka.net/dev/pgn/pelit.php

Viewer löytyy chesstempo.com sivuilla voi harjoitella myös kevyttä taktiikkaa http://chesstempo.com/chess-tactics.html

Javan vaativat viewerit ei ole ainakaan ole hyviä..
Tasapeli

UNREAD_POSTKirjoittaja Marko Tauriainen » La Maalis 23, 2013 6:59 pm

Yksi mahdollinen ratkaisumalli on Lahdessa opiskelleen Ivan Paquicon innovaatio:
https://www.youtube.com/watch?v=bRLTZnG-sP4
Marko Tauriainen

UNREAD_POSTKirjoittaja sauli.tiitta » La Maalis 23, 2013 11:17 pm

Hei! Kiitos paljon hyvästä keskustelusta ja ajatuksista. Itse näen erittäin tärkeänä, että itse pelin tallennusvaiheessa pystyy tallentamaan pelejä laudan vierestä laitteella, jossa on kosketusnäyttö (eikä ole liian karmivan iso halko). Tabi voisi olla hyvä tähän.
Yritin tabilla tehdä Tasapelin ehdottamat toimet, mutta en saanut pgn.exe tiedostoa avattua selaimessa. Tämä kun onnistui omalla PC koneella hyvin, niin oletan ettei tämä taida ainakaan minun tabillani onnistua. Näin ollen tämä muuten hyvä systeemi ei onnaa tositilanteessa. Muutenkin eikö ohjelma voisi avata tiedostoa vaikka samasta kansiosta netissä kuin missä itse ohjelma on? Itse vierastan, että ohjelma etsii paikallisesta kansiosta filen. Jos tämä onnistuisi, niin voisin kiertää tämän tabiongelman niin, että silti siirtäisin filen vaikka ftpn yli oikeaan nettiosoitteeseen. Tykkään kyllä enemmän tästä html-vieweristä kuin javasta.

Itse asiassa löysin sivulta http://pgnviewer.andyhot.gr/ viewerin, jonka pitäisi automaattisesti päivittää sivua käyttäjälle, jotta hänen ei tarvitse painaa "päivitä" nappulaa itse. Tämä tosin maksaa tuon 50 euroa (vai oliko dollaria), enkä ole vielä valmis ohjelmaa ostaa. Tämän avulla voinen kuitenkin tabilla tehdä kaiken oleellisen, jotta pelit näkyvät livenä muille. Tosin valitettavasti systeemi käyttää javaa, ja esim. itse asiassa en voi pelejä katsoa kyseisellä tabillani (vaikka voin pelejä tällä nettiin lähettääkin).

Terv. Sauli
sauli.tiitta

UNREAD_POSTKirjoittaja Toivo Pudas » Su Maalis 24, 2013 9:12 am

Exe-tiedostot taitavat viitata Windows-ympäristöön. Saulin pad voi olla iPad tai Android-pohjainen tai Linux-pohjainen laite tai jopa Microsoftin uusin mikälie. Eli jos sovelluksia teette, kertokaa millä alustalla se toimii.
Toivo Pudas

UNREAD_POSTKirjoittaja Jouko Lauronen » Su Maalis 24, 2013 11:04 am

Hei

Karsintaottelun OSS - MatSk 2 pelit tallennettiin 17.4.2010 köyhän miehen livesysteemillä. Siirrot kirjattiin Muistiolla ja lähetettiin mokkulalla palvelimelle. Kun ottelu oli päättynyt, olivat pelit heti internetissä katsottavissa.

Kts. osoitteesta http://www.datakolmio.com/shakkilaakso/smkarsinta/smkars.htm

Tuo pgn-viiveri saisi olla hieman parempi, mutta kyllä silläkin voi pelit vilkaista.
Jouko Lauronen

Seuraava

Paluu Internet & ohjelmat