Shakkikoneversioiden päivittäminen

Interenet-pelaaminen, pelitietokannat, tietokoneohjelmat yms.

Shakkikoneversioiden päivittäminen

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Ma Loka 22, 2012 10:26 pm

Olen huomannut, että monet käyttävät rahaa parhaiden shakkiohjelmien ostamiseen ja niiden päivittämiseen. Minusta shakkiohjelman riittävä vahvuus olisi hyvä katsoa sen mukaan mikä on oma pelivahvuus. Siinä mielessä on se oma luku sit mikä tahansa niin jos kone on vaikka luvultaan 1000 parempi niin turha kai on laittaa rahaa kalliimpaan koneeseen, jolla olisi 1500 korkeempi luku, koska ei kai siitä käytännössä ole mitään hyötyä? Nykyään kai jokainen haluaa sen Houdinin 2 tai 3 itselleen. Itse haluan kuitenkin antaa vaihtoehdon. AIkoinaan kun itse jossain 2000 lukemissa pidin tosi paljon ChessMaster ohjelmasta. Se tarjosi erittäin paljon materiaalia (ja sitä materiaalia oli kiva käydä läpi!)kaikenlaiseen shakilliseen kehittymiseen sen lisäksi, että kone oli paljon parempi kuin minä. Nykyäänkin kai voi shakin harrastaja tehdä samankaltaisen valinnan: sen sijaan, että laittaisi rahaa eloluvultaan vahvimpaan koneeseen niin voisi hankkia kaikkea muuta kivaa sekä hyödyllistä shakkimateriaalia (esim.tehtäviä, tekniikkaopetusta loppupeleistä..) ostamalla heikomman koneen.

Kun kattelin Houdinin sivuja nii siellä oli Houdini 2a,b ja c ja nyt 3. Jokaiseen on laitettu pieniä parannuksia, mutta mitä kuluttajaa tekee, jollain koneen 50 eloluvun korotuksella käytännössä? Missä se edes näkyy? Omasta mielestäni Houdini 1,5:nkin jo näyttää pääsevän hajulle asemasta kuin asemasta jo muutamassa sekunnissa. Uusilla ominaisuuksilla varmasti rahastetaan siten, että lisätään vain pieni parannuksia vaikka isompiakin kyettäisi tekemään.

Nyky-yhteiskunnassa toki varmaan monet haluavat olla tuntea olevansa kehityksessä mukana ostamalla sen uusimman Houdinin ja onpa tavanomaisesti sekin, että haetaan sitä sosiaalisen statuksen kohotusta uusilla hankinnoilla. Kukin tavallaan.
Jari J

Paluu Internet & ohjelmat