Paras tietokoneohjelma ?

Interenet-pelaaminen, pelitietokannat, tietokoneohjelmat yms.

Re: Paras tietokoneohjelma ?

UNREAD_POSTKirjoittaja Ari-Pekka Tingander » Ke Syys 19, 2012 5:52 pm

The kirjoitti:Tahallaan harhaanjohtava otsikko. Ei kiinnosta, mikä on absoluuttisesti vahvin ohjelma. Sen sijaan kiinnostaisi tietää, mikä olisi paras ohjelma kotikäyttöön treenivastustajaksi.

Jos kysymys on tahallaan harhaanjohtava, niin vastaankin sitten vähän asian vierestä.

Ihmismäisten virheiden tekeminen on tekoälylle hyvin vaikea haaste. En tiedä onko jokin ohjelma onnistunut ratkaisemaan haasteen paremmin, mutta veikkaisin että ei mikään kovin hyvin.

Najdorfin pelaaminen taas onnistunee suurin piirten ohjelmalla kuin ohjelmalla, tavalla tai toisella, esimerkiksi tekemällä ensin itse Najdorfin alkusiirrot ja aloittamalla varsinainen peli vasta sitten.

Kääntäisin itse kyllä koko asian ihan toisin päin. Tehdään tietokoneella sitä missä tietokone on hyvä. En itse pelaa käytännössä koskaan kokonaisia harjoituspelejä tietokonetta vastaan, vaan tutkin ohjelmien avulla tiettyjä asemia, tiettyjä avauksia tai tiettyjä loppupelejä. Jos haluaa vastustajan joka pelaa ihmismäisellä tasolla ja tekee ihmismäisiä virheitä, kannattaa suunnata kerhoiltaan tai hakea humaania vastustajaa joltain serveriltä.
Ari-Pekka Tingander

UNREAD_POSTKirjoittaja dinosaurus » Ke Syys 19, 2012 7:01 pm

Käyttöliittymäksi Winboard ja engineksi Houdini 1.5a(viimeisin freeware versio)

Sitten vaan virittelemään se halutunlaiseksi.
dinosaurus

UNREAD_POSTKirjoittaja Jyrki Raki » To Syys 20, 2012 11:30 am

Joku muu varmaan tykkää winboardista, mutta minä kyllä suosittelen Arena 3.0 (tai ehkä jo uudempaa, minulla ei ole) käyttöliittymäksi houdinille.

Muuten samaa mieltä, laitetaan kone tutkimaan asemia ja pelataan tietyn tyyppistä asemaa tarpeeksi monta kertaa (toki siinä samalla kannoista haetaan myös ihmisten esimerkkejä).

Edit: itse käyn juuri järjestelmällisesti läpi Euwe / Kramer: The Middlegame kirjaa jonka sähköisen (.cbh) version sain jo vuosia sitten, mutta nyt vasta olen sen kunnolla löytänyt. Mahtava kirja kehittämään omaa ymmärrystä eri tyyppisistä keskipeliasemista, tai ainakin siltä minusta tuntuu.
Jyrki Raki

UNREAD_POSTKirjoittaja puunhakkaaja » La Syys 22, 2012 12:41 pm

dinosaurus kirjoitti:Käyttöliittymäksi Winboard ja engineksi Houdini 1.5a(viimeisin freeware versio)

Sitten vaan virittelemään se halutunlaiseksi.

Olen joutunut käyttämään tuota yhdistelmää viime aikoina koska se sattui olemaan valmiiksi koneella ja nettiliittymän saaminen kestää ikuisuuden... vaikeustasoa ei voi säätää, avaussiirrot joutuu syöttämään itse jos haluaa pelata tiettyä avausta, avausvalikoima on suppea, ja joka kerta kun aloitan valkeilla 1.d4 niin se pelaa nimzo-intialaista jos annan sen itse päättää. Mutta ehkä sitä voi sitten jotenkin viritellä...
puunhakkaaja

UNREAD_POSTKirjoittaja dinosaurus » La Syys 22, 2012 9:05 pm

Eipä tuota Houdinin freeeware versiota olekaan niin helppo
viritellä kuin kuvittelin.

Ei nimittäin paljon auta vaikka jättää kirjaston pois ja antaa sille miten
vähän aikaa vaan niin se murskaa mun avauspelin täysin.
(oliskohan syytä pelata solidimpaa ...)

Tarjotaan vaihtoehdoksi tätä. Tarjolla tasot 1000-2300.
Hintaa olis 20. Voi olla hyväkin - kuk tietää ?

http://www.msbsoftware.it/delfi/
dinosaurus

UNREAD_POSTKirjoittaja t0v » La Loka 27, 2012 5:21 am

Lucaschess
terkuin
t :)
t0v

UNREAD_POSTKirjoittaja Timo Pirinen » La Loka 27, 2012 12:33 pm

The kirjoitti:Tahallaan harhaanjohtava otsikko. Ei kiinnosta, mikä on absoluuttisesti vahvin ohjelma. Sen sijaan kiinnostaisi tietää, mikä olisi paras ohjelma kotikäyttöön treenivastustajaksi.

Ominaisuustoiveet
- säädettävä vahvuustaso; jos voittaa, voi kääntää jotain vipua ja tietokone pelaa aiempaa paremmin - mutta ei liian paljon paremmin
- ohjelma huonoilisi ihmismäisesti; jos ohjelman laittaa sanokaamme 1900-tasolle, niin se tekisi tuolle tasolle tyypillisiä mokia eikä niin, että ohjelma tekee 15 optimisiirtoa ja syöttää sitten daamin...
- lukittava avausrepertoaari; jos arvelen, että sarjamatsissa eteen tuleva vastustaja tykkää pelata Najdorfia, voin hankkia kotona tuntumaa pelaamalla 100 peliä Najdorfia konetta vastaan :D

Onko jollakin vinkkejä/suosituksia sopivista tietokoneohjelmista ?

On jo vuosia siitä kun käytin Windowsia tai pelasin konetta vastaan, mutta täältä pesee. Kautta aikain helpoin konevastustajan valintasysteemi on Perfect Chessmate-ohjelmassa. Konevastustajat ovat "ihmisiä" joille on ilmoitettu "pseudo-ELO" ja lisäksi kuvattu kunkin pelityyliä muutamilla sanoilla. En tiedä toimiiko ohjelma moderneissa windowseissa, mutta latasin sen juuri ja se pelaa mainiosti Linuxissa Wine-rajapinnan alla. Mikä ohjelman todellinen pelivahvuus on tai kuinka ihmismäisesti se pelaa, ei hajuakaan.

Parhaiten ihmismäisiä vastustajia vastaan pääsee pelaamaan pelaamalla netissä ihmisiä vastaan. ICC, Playchess, FICS, Aapeli - onhan näitä. Jos pelaa rankattuja pelejä, vastuksen taso säätyy automaattisesti kunkinhetkisen pelikunnon mukaan. Ottaa aluksi puolenkymmentä peliä nokkaan, niin jopa alkaa vastus helpottua, ihmismäisesti. Maksullisissa palveluissa luultavasti omat pelit saa tietokantaan, samoin ilmaisessa FICSissä, jonka tietokantasivu on jostain syystä piilotettu erilleen itse pelisivuista.

Full disclosure, olen kääntänyt Scidin suomeksi. Suosittelen lämpimästi hankkimaan ilmaisen ja vapaan Scid-tietokantaohjelman ja siihen kaveriksi samoin ilmaisen ja vapaan Stockfish-pelimoottorin. Scidillä voi pelata ihmisiä vastaan nettipelejä Ficsissä tai paikallisesti Stockfishia (tai muuta asentamaansa moottoria) vastaan. Valikosta Taktinen peli löytyy mahdollisuus aloittaa peli halutusta asemasta tai käyttäen haluttua avausta. Pelimoottorien vahvuutta voi säätää Scidin kautta UCI-rajapinnan välityksellä. Parametrejä on kymmenittäin, joten se ei ole varsinkaan aluksi helppoa. Ja nämä peliominaisuudet ovat vain sivujuonne Scidissä, oikeasti se on ihan vakava shakkitietokantaohjelma, jolla voi tehdä kaikenlaisia vakavia shakkitietokantatemppuja.
Timo Pirinen

UNREAD_POSTKirjoittaja Timo Pirinen » La Loka 27, 2012 5:45 pm

The kirjoitti:
Ari-Pekka Tingander kirjoitti: Jos haluaa vastustajan joka pelaa ihmismäisellä tasolla ja tekee ihmismäisiä virheitä, kannattaa suunnata kerhoiltaan tai hakea humaania vastustajaa joltain serveriltä.

Timo Pirinen kirjoitti:Parhaiten ihmismäisiä vastustajia vastaan pääsee pelaamaan pelaamalla netissä ihmisiä vastaan.

Hohhoijaa.

:lol: "Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku."
Paasikivi
Timo Pirinen

UNREAD_POSTKirjoittaja dinosaurus » La Loka 27, 2012 8:23 pm

Jotain rajaa - ei vaadita nimimerkiltä The sentään liikoja.

Trollailkoon rauhassa.
dinosaurus

UNREAD_POSTKirjoittaja eerikki » Ke Loka 31, 2012 11:06 am

Arasan on yksinkertainen shakkiohjelma jota olen joskus vuosia sitten käyttänyt. Etuna oli mahdollisuus määritellä montako puolisiirtoa ohjelma "näkee".

http://www.arasanchess.org/

Shredder tarjoaa shakkiohjelmia eri laitteille. Ainakin iPad-version saa pelaaman pelaajan tason mukaisesti (pelaaja saa vahvuusluvun peleistään ohjelmaa vastaan ja ohjelman pelivahvuus nousee ja laskee vastaavasti). Kahvitauolla voi kokeilla vaikkapa online-versiota.

http://www.shredderchess.com/chess-info/features/shredder-chess-ipad-features.html

http://www.shredderchess.com/play-chess-online.html

Löytyy varmasti useita muitakin sopivia ohjelmia mutta nämä kaksi tulivat ensimmäisenä mieleen.

- e
eerikki

Paluu Internet & ohjelmat