Uudet shakkisäännöt esillä Bakun kongressissa

Keskustelua säännöistä ja tulkinnoista

Re: Uudet shakkisäännöt esillä Bakun kongressissa

UNREAD_POSTKirjoittaja TJS » Ma Heinä 31, 2017 9:30 pm

jamafi kirjoitti:Moro!

Shakkisääntöjen mukaan siirto on loppuun suoritettu, kun kelloa on painettu. Jos vastustaja siirtää tätä ennen, hän on siirtänyt kaksi kertaa peräkkäin vastustajan tekemättä siirtoakaan. Tiukan tulkinnan mukaan siis kyseessä on virhesiirto.

On myös huomattava, että pelaajalla on OIKEUS painaa kelloaan siirrettyään nappulansa. Jos yo. tilannetta ei tulkita virhesiirroksi, niin vastustajan tehtyä siirtonsa ennen kuin olet painanut kelloasi, voit huoletta painaa kelloasi ja miettiä seuraavaa siirtoasi....älä kuitenkaan siirrä ennen kuin vastustaja on painanut oman kellonsa, muuten sorrut samaan virheeseen!

Onko muita tulkintoja?

Terv. Jaska


Pitkän pelin suhteen lienee tulkinta selvempi. Sen sijaan esimerkiksi tulevan viikonlopun pikashakkia ajatellen on muita tulkintoja, ainakin minulla. Eli pikashakissa jos pelaaja tekee siirtonsa ja irroittaa nappulastaan, on siirto mielestäni loppuun suoritettu eikä tarvitse välittää siitä, painoiko hän kelloa, vaan vastustaja saa siirtovuoron. Kellon painaminen on oikeus, ei velvollisuus. Samoin pikashakissahan ei ole pakko vaatia virhesiirtoa (esim. jos sitä ei ole huomannut), vaan voi vuorollaan tehdä oman siirtonsa, jolloin virhesiirto jää huomiotta.

Jos pelaajan olisi ennen omaa siirtoaan pakko myös antaa painaa vastustajan kello käymään, voi tästä seurata hankalia tulkintatilanteita. Jos esimerkiksi pelaaja siirtonsa suoritettuaan vie kätensä kellon lähelle ja napauttaa vaikka kellon takaseinää, voi vastustaja luulla, että kelloa on painettu. Silloin kuuluu "Virhesiirto, ähäkutti, en painanut kelloa ja siirsit minun kelloni vielä käydessä!!!". Tästä syystä pikashakissa nähdäkseni kellon painamista ei tarvitse jäädä odottamaan, vaikka pelaajalla on niin halutessaan toki oikeus vielä ensin painaa se hetkeksi käymään ennen nopeasti siirtäneen oikeutta painaa kelloa.

T: TJS
TJS
 
Viestit: 78
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 4:01 pm

Re: Uudet shakkisäännöt esillä Bakun kongressissa

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » Ma Heinä 31, 2017 11:19 pm

Kun nappula on päästetty irti, siirto on tehty, ja kun pelaaja on painanut kelloaan, siirto on loppuun suoritettu. Tehtyä laillista siirtoa ei voi peruuttaa, joten vastustaja on vapaa tekemään oman siirtonsa.

Nimimerkki jamafi esitti oman tulkintansa siirtämisestä ennen kuin vastustaja on painanut kelloa. Mitään sääntökohtaa hän ei tulkintansa pohjaksi anna. Semmoista voisi etsiä vaikkapa säännöstä 6.2.2: Pelaajalla on aina oltava oikeus painaa kelloaan siirron tehtyään, vaikka vastapelaaja olisikin tehnyt oman seuraavan siirtonsa. Tästä lienee rivien välissä luettavissa, että pelaajalla on siirtovuoro, kun vastustaja on tehnyt oman siirtonsa, ja kellon painamisella ei ole siirtovuoron kannalta merkitystä. Vastapelaaja saa siis tällaisessa tilanteessa tehdä oman siirtonsa. Tällä perusteella en pidä jamafin esittämää tulkintaa sääntöjen mukaisena, vaan tapahtumasarja valkea siirtää - musta siirtää - valkea painaa kelloa - musta painaa kelloa ei ole virheellinen.

Lisäys: Mielestäni tämä sama pätee niin pikashakkiin kuin pitkään peliin. Ei pelaajan huomiota vaativiin asioihin voi kuulua se, onko hänen vastustajansa painanut kelloaan vai ei. Ei se kuulu edes tuomarille, kuten säännöstä 12.6 voimme lukea.
Boris
 
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 6:26 pm

Re: Uudet shakkisäännöt esillä Bakun kongressissa

UNREAD_POSTKirjoittaja JoukoL » Ma Heinä 31, 2017 11:59 pm

Mitä, jos tapahtuukin niin, että pelaaja ottaa siirtovuorollaan nappulan käteensä, siirtää sitä laudan päällä, palauttaa sen alkuruutuunsa irrottamalla otteen painamatta kelloa ja vastustaja tekee siirron ja painaa kelloa vastustajan vivun ollessa ylhäällä. Kumpi tekee virheen? Tulette näkemään Porissa tällaisenkin koiruuden, itse en tule paikalle!
JoukoL
 
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Elo 02, 2010 9:14 am

Re: Uudet shakkisäännöt esillä Bakun kongressissa

UNREAD_POSTKirjoittaja Aleksi Olander » Ti Elo 01, 2017 11:51 am

jyrki.heikkinen kirjoitti:
Kahden käden käyttö siirron tekemiseen tulkitaan virhesiirroksi seuraamuksineen. (FIDEn Shakkisäännöt 2017)


Enää 5 päivää joukkuepikashakin SM-kisojen alkuun, eikä vieläkään ole tietoa, käytetäänkö siellä FIDEn uusia shakkisääntöjä. Olisi kiva tietää etukäteen, voiko vaatia voittoa, jos vastustaja siirtää kahdella kädellä.

Joukkueblixtien ketjusta löytyy nyt viikonloppuna käytettävät säännöt ja erikoismääräykset.

viewtopic.php?f=19&t=1858&start=20
Aleksi Olander
 
Viestit: 222
Liittynyt: Su Heinä 11, 2010 11:11 pm

Edellinen

Paluu Sääntökeskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa