Pitääkö shakissa osata luovuttaa kun asema on huono?

Shakki Suomessa ja maailmalla

Re: Pitääkö shakissa osata luovuttaa kun asema on huono?

UNREAD_POSTKirjoittaja arto ihaksi » Ke Marras 22, 2017 8:43 am

Minä voin joskus luovuttaa heti oltuani avauksessa häviöllä sotilaan pikapelissä GM vastaan ja näin saan latautumisaikaa seuraavaan peliin esim. joukkueplxteissä. Toisaalta joskus (aika useinkin) voin olla laadun tai upseerin tappiolla itseäni heikompaa (joka kuitenkin sillä hetkellä vaikuttaa itseäni paremmalta ja luvullisesti on minua heikompi ei siis välttämättä edes minua heikompi todellisuudessa) vastustajaa vastaan ja haluan vain katsoa osaako kaveri realisoida. Ja vieraalla paikkakunnalla voin pelata pelin täysin loppuun, koska en halua luppo aikaa kohtuuttomasti. Toisaalta joskus periaatteesta luovutan, etten koe suurempaa nöyryytystä, kun ei kulje niin ei kulje ja aivot ovat jääneet johonkin läheiseen narikkaan. Eilen snookkerissa Trump oli tappiolla 3-2 pelein (4 voitosta poikki) ja hän oli ehkä noin 55 pisteellä häviöllä, mutta lyönti vuorossa. Löi kohtuu vaikeaa palloa ja löi ohi (hyvänä päivänä lyö varmasti pussiin). Heti lyönnin jälkeen sotki aseman (pallot olisivat edelleen riittäneet hänellä voittoon, koska ei voi tietää miten vastustaja pelaa) kätteli vastujan ja tuomarin ja poistui samantien areenalta. Lisäksi saanee muutaman tuhannen punnan sakon!

Itse vaikka tappio pahalta tuntuukin yritän aina käyttätyä asiallisesti. Minusta jokainen pelaaja itse päättää miloin luovuttaa tai pelaako mattiin asti.
arto ihaksi

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Ke Marras 22, 2017 10:32 am

Filosofisesti voi shakin ajatella olevan älyllistä kamppailua ja estetiikkaa sekä haasteiden ratkaisua. Nuo eivät ole käsillä, jos voitto on erittäin selvä. Mutta jos upseerin tappiosta huolimatta asema on sekava, niin shakin luonne ei kärsi.

Psykologisesti on myös hyvä pelaajan tottua luovuttamaan ja säästää energiaa seuraaviin peleihin sekä palautua tappioista. Häviäjä voi saada vastustajaltaan myös tärkeitä pointteja pelistään, jos ei hukata liikaa aikaa selvän pelin pelaamiseen. Tai hänelle jää aikaa käydä ne itse läpi sekä palautua henkisesti.

Käytännöllisesti katsoen tuo liittyy seka pelaajan pelitasoon että peliaikaan. Jos kyse on blikstistä tai pitkän pelin blikstilopusta, niin pelaamista on ok jatkaa pidempään, jos se ajallisesti ei kestä niin kauaa. Mitä vähemmän on pelannut, niin sitä enemmän tarvitsee myös treeniä selvien voittoasemien voittamisen sekä itsehillinnän kanssa.
Jari J

UNREAD_POSTKirjoittaja Veikko Valo » La Marras 25, 2017 10:14 am

Keskustelu luovuttamisesta on ollut monipuolista ja siinä on välillä menty maailmoja syleilevään filosofiseen pohdintaankin. Mikäpä siinä. Mielestäni tämä on kuitenkin kysymys, johon ei ole löydettävissä kaikkiin tilanteisiin sopivaa oikeaa vastausta.
Olen itse luovuttanut pari kertaa tasapeliasemassa. Olen muutaman kerran noussut sillasta (viittaus painiin, kun tässä keskustelussa muutenkin on urheiluun rinnastettu) ja selvinnyt tasapeliin. Lukematon on niiden voittoasemien määrä, jotka olen tuhrinut tasapeliksi tai joskus jopa häviöksi.
Katselin joitakin joukkueiden EM-kisan pelejä ja kyllä silläkin tasolla moni suuri etu kuivui tasapeliksi. Edes korkea pelitaso ei siis aina ratkaise, onko syytä luovuttaa vai ei.
Mielestäni siis jokaisessa pelissä on jokaisen pelaajan itse osattava tehdä päätös siitä milloin luovuttaa. Kukaan ulkopuolinen ei voi sitä pelaajalle määrätä.
Aloittelevien ja vähän pelanneiden peleissä on ilman muuta paikallaan pelata mattiin asti. Lopputulos voi olla suurestakin ylivoimasta riippumatta tasapeli, kun peli päättyy pattiin tai voitolla oleva pelaaja ei osaa tehdä mattia.
Ja kuten meillä Porissa on tapana sanoa: Luovuttamalla häviää! (Tähän joku voi varmaan keksiä vastaväitteen...)
Veikko Valo

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu