Shakkipedagogiikka avuksi Karvin suositusten toteuttamisessa

Shakki Suomessa ja maailmalla

Shakkipedagogiikka avuksi Karvin suositusten toteuttamisessa

UNREAD_POSTKirjoittaja ksippola » Ti Loka 31, 2017 3:22 pm

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus eli Karvi julkaisi aiemmin tänä vuonna tiivistelmän Jari Metsämuurosen
OPPIA IKÄ KAIKKI Matemaattinen osaaminen toisen asteen koulutuksen lopussa 2015 -julkaisusta.

Julkaisu on erittäin mielenkiintoisen shakkipedagogiikan näkökulmasta, sillä julkaisun voi tulkita
siten, että maassamme tarvitaan lasten varhaiskasvatukseen ja kouluihin menetelmiä, joilla voidaan turvata lapsille tasapuolisemmat akateemiset valmiudet
perhetaustoista riippumatta.

"Koululaitoksen tehtävä on pyrkiä kuromaan umpeen eritaustaisten lasten akateemiset valmiudet. Näyttää kuitenkin siltä, että matalammasta koulutustaustasta tulleet opiskelijat eivät keskimäärin saavuta korkeammasta koulutustaustasta tullutta vertaisryhmää kouluvuosien aikana. Voidaankin oikeutetusti kysyä, epäonnistuuko koulutusjärjestelmämme tasa-arvopyrkimyksissä."

Julkaisussa annetaan suosituksia niin poliittiseen päätöksentekoon, oppilaitoksille kuin vanhemmillekin. Seuraavassa tarkoitushakuisesti poimittuja lainauksia (osa katkaistu kesken asiayhteyden, mutta idea tullee selväksi) :

".. vanhempia kannustetaan ottamaan enemmän vastuuta varhaisista matemaattisten varhaistaitojen kehittymisestä.."
"..matemaattisille valmiuksille annetaan entistä suurempi painoarvo varhaiskasvatuksessa."
"Paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa olisi syytä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota siihen, miten matemaattisen ajattelun kehittyminen konkretisoituu toiminnaksi lapsiryhmissä."
"Opetuksen ja koulutuksen järjestäjien on syytä pohtia, kuinka matematiikan osaamiseltaan heikkojen oppijoiden opinpolkua voitaisiin tukea entistäkin tehokkaammin. "
"..Varhaiskasvatuksessa on syytä huomioida matematiikan varhaisen oppimisen kannalta rikkaat oppimisympäristöt.."

Shakkipedagogiikkaa hyödyntämällä voidaan tukea ja turvata lasten varhaisakateemisten taitojen kehittymistä varhaiskasvatuksessa, kouluissa ja kotona.
Shakkipedagogiikalle on siis olemassa selkeä tarve, johon voimme shakkiliitossa vastata aktiivisen koulushakkitoiminnan kautta.

Shakkipedagogiikka ei ole vain lasten shakin pelaamista, vaan esimerkiksi shakin hyödyntämistä varhaisakateemisten taitojen kehittämisympäristönä.

Shakkipedagogiikka -terveisin
Kai Sippola
Yhteisöpedagogi
Kurikan Visa
ksippola
 
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Kesä 09, 2015 10:25 am

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Riikka Wulff ja 94 vierailijaa