Seuratoimintapäivä 7.10.

Shakki Suomessa ja maailmalla

Re: Seuratoimintapäivä 7.10.

UNREAD_POSTKirjoittaja VJJJ » To Loka 05, 2017 10:17 pm

Olanderin viestiin lisäyksenä: varsinaisiksi pikashakkisäännöiksi ehdotuksena on jotakuinkin suoraan FIDE:n pikashakkisäännöt eli liite B shakkisäännöistä:

http://www.shakkiliitto.fi/saannot/

Näitä FIDE:n sääntöjä tukemaan ja selkeyttämään on sitten tuo liite. (Tämä on nyt jälleen vain minun henkilökohtainen käsitykseni eikä sellaisenaan vastaa välttämättä liiton virallista kantaa.)
VJJJ

UNREAD_POSTKirjoittaja Aleksi Olander » Pe Loka 06, 2017 4:31 pm

Seuratoimintapäivään voi valmistautua miettimällä kysymystä: mitä haluat shakkilisenssiltä?

Lisenssiin kuuluu pelioikeus ja Shakki-lehti. Mitä kaikkea liiton tulisi tehdä ja tuottaa lisenssivaroilla kaikkien käyttöön ja mitä tulisi varata vain lisenssipelaajille? Tähän kysymykseen voi miettiä jo olemassa olevaa toimintaa tai ideoida jotain täysin uutta, sillä uuteen lisenssirekisteriin siirtymisen jälkeen meidän on mahdollista tuottaa esim. verkossa monenlaisia asioita käyttäjätunnuksen ja salasanan takana olevalle "vain lisenssipelaajien" alustalle.

Saa kommentoida tänne, laittaa sähköpostia tai tulla huomenna keskustelemaan mm. tästä ja monesta muusta aiheesta.
Aleksi Olander

UNREAD_POSTKirjoittaja Tasapeli » Pe Loka 06, 2017 5:51 pm

VJJJ kirjoitti:Olen Tasapelin kanssa ehdottomasti samaa mieltä siitä, että shakin sääntöjä tulee muuttaa siihen suuntaan, että kaikissa pelimuodoissa saadaan voittaja selville mahdollisimman shakillisin keinoin. Eri mieltä olemme kai siitä, miten tähän tavoitteseen päädytään. Itselle näistä nappuloiden kaatamisesta mittani tuli oikeastaan täyteen keväällä Turussa pelatuissa pikashakin henkilökohtaisissa SM-kilpailuissa (joita olin järjestämässä). Pahimpana esimerkkinä tulee vastaan seuraava video, jonka olen jo aiemmin toiseen ketjuun linkittänyt:
Miksi "mitta tuli täyteen" jos olit järjestäjänä, etkä osallisena itse peleihin?

Linkitit pelin, jossa ei näy että pelaajilla olisi kiistaa lopputuloksesta? Järjestäjän/tuomarin ei pidä puuttua millään tapaa peliin, ellei kumpikaan pelaaja sitä vaadi.

Onko pelaajilta itseltään kysytty millä säännöillä haluavat pelata? Itse olen selopelaamisen (lisenssimaksun korotuksen takia) lopettanut, mutta pelaisin mielummin entisillä säännöillä. Antaa nappuloiden kaatua jos ovat kaatuakseen ja tarvittaessa "korjaa omalla ajalla"
Tasapeli

UNREAD_POSTKirjoittaja VJJJ » La Loka 07, 2017 11:34 am

Tasapeli kirjoitti:Miksi "mitta tuli täyteen" jos olit järjestäjänä, etkä osallisena itse peleihin?

Linkitit pelin, jossa ei näy että pelaajilla olisi kiistaa lopputuloksesta? Järjestäjän/tuomarin ei pidä puuttua millään tapaa peliin, ellei kumpikaan pelaaja sitä vaadi.

Onko pelaajilta itseltään kysytty millä säännöillä haluavat pelata? Itse olen selopelaamisen (lisenssimaksun korotuksen takia) lopettanut, mutta pelaisin mielummin entisillä säännöillä. Antaa nappuloiden kaatua jos ovat kaatuakseen ja tarvittaessa "korjaa omalla ajalla"

Meillä ilmeisesti on niin suuri mielipide ero siinä, mikä katsotaan shakillisesti ratkaistuksi peliksi, että saattaa olla ettemme pääse tästä oikein yhteisymmärrykseen. Minusta shakillista ei ole se, että molemmat pelaajat kaatavat nappuloita ja sitten toinen voittaa ajalla samalla, kun laudalla olevassa loppuasemassa on enemmän nappeja nurin kuin pystyssä. Minun teki tuomarina suunnattoman pahaa katsoa tuon videon kaltaisia pelejä koko viikonlopun ajan. Se, että tuossa pelissä pelaajien välille ei tullut kiistaa, niin ei se tarkoita, etteikö viikonlopun aikana näin olisi käynyt.

Selkeitä valituksia tuli myös pelaajilta siitä, että jotkin vastustajat varsin säännöllisesti tekivät siirtoja huolimattomasti ja kaatoivat nappuloita, joita sitten korjasivat vastustajan ajalla, jos katsoivat tarpeelliseksi. Lisäksi pelien seuraaminen tuona viikonloppuna vahvisti käsitystäni siitä, että yleensä nappuloiden kaatamisesta kärsi vastustaja eikä nappuloiden kaataja itse; tällaiseen säännöt eivät mielestäni voi millään tapaa kannustaa.

P.S. Itse asiassa nykyisellään FIDE:n sääntöjen mukaan (pitkä, nopea ja pikashakki) tuomarin pitää puuttua erilaisiin sääntörikkeisiin varsin kärkkäästi.
VJJJ

UNREAD_POSTKirjoittaja Toivo Pudas » La Loka 07, 2017 12:12 pm

Tapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä Youtubesta
https://www.youtube.com/watch?v=17D-1Okfxkc

Vikailmoitukset ja kysymykset tekstareina tai facebookiin 040-5707400.

Valitettavasti videotykin powerpointit ei kunnolla näy, edes täydellä 720 resoluutiolla. Tauolla on tarkoitus laittaa kalvot nettiin, jotta seuraaminen on helpompaa.
Toivo Pudas

UNREAD_POSTKirjoittaja Aleksi Olander » La Loka 07, 2017 1:50 pm

Jos videosta ei saa selvää powerpointeista, niin tässä vielä kalvot.

http://www.shakkiliitto.fi/wp-content/u ... minta.pptx

Veljeskansaottelu: http://www.shakkiliitto.fi/wp-content/u ... .p7.10.ppt

Pikashakkisäännöt: [url]http://www.shakkiliitto.fi/wp-content/uploads/2017/10/Pikashakkisäännöt-2017.pptx[/url]
Viimeksi muokannut Aleksi Olander päivämäärä La Loka 07, 2017 3:23 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Aleksi Olander

UNREAD_POSTKirjoittaja petrip » La Loka 07, 2017 3:14 pm

Toi pikashakkisääntö on rikki ja helposti ainakaan löytänyt sitä liiton sivuilta
petrip

UNREAD_POSTKirjoittaja pezozak » La Loka 07, 2017 7:15 pm

petrip kirjoitti:Toi pikashakkisääntö on rikki ja helposti ainakaan löytänyt sitä liiton sivuilta

Lienee ilmeisesti shakkiliiton hallituksen tarkoituskin... pimitetään, pimitetään ja taas pimitetään :| :?
pezozak

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » La Loka 07, 2017 7:42 pm

VJJJ kirjoitti:Minusta shakillista ei ole se, että molemmat pelaajat kaatavat nappuloita ja sitten toinen voittaa ajalla samalla, kun laudalla olevassa loppuasemassa on enemmän nappeja nurin kuin pystyssä.

Entä onko se shakillista, jos pelaaja häviää pelin kaatamalla vahingossa kuninkaansa siirrossa kaksi?
Boris

UNREAD_POSTKirjoittaja sauli.tiitta » La Loka 07, 2017 8:24 pm

http://www.shakkiliitto.fi/wp-content/u ... ikashakkisäännöt-2017.pptx

Aukesi ainakin minulle.

Sauli
sauli.tiitta

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu