Suomen Shakkiliiton puheenjohtaja vuosille 2018 ja 2019

Shakki Suomessa ja maailmalla

Suomen Shakkiliiton puheenjohtaja vuosille 2018 ja 2019

UNREAD_POSTKirjoittaja Karttunen » Pe Syys 15, 2017 1:00 pm

Tervehdys kaikki!

Syksy aloittaa uuden kauden myös shakkirintamalla, kun 29.10. kerhojen kokouksessa valitaan Suomen Shakkiliitolle puheenjohtaja vuosille 2018 ja 2019. Kymmenen allekirjoittanutta seuraa nostavat yhteisehdokkaansa nyt esille ja avaavat näin avoimen keskustelun siitä, kuinka suomalaista shakkia tulisi kehittää.

Ehdokkaamme uudeksi puheenjohtajaksi on Riikka Wulff, koska hänessä yhdistyy ammattitaito, aito arvostus shakkia ja shakinpelaajia kohtaan sekä into tehdä työtä yhteisten asioiden edistämiseksi. Ammatissa hankittu erityisosaaminen ja nykyaikainen johtamiskulttuuri ovat myös niitä asioita, millä hän pystyy auttamaan suomalaista shakkia eteenpäin.

Riikalla on hyvin näkemystä lajimme eri harrastajaryhmistä jo valmiiksi. Hänen poikansa on ollut ensin koulushakin parissa, ja kuuluu jo nyt maamme nuorien edustuspelaajien joukkoon. Lisäksi hänen miehensä on tyypillinen harrastepelaaja, joka ottaa osaa aktiivisesti viikonloppukisoihin, joukkuepikashakin SM-kisoihin sekä muihin shakkitapahtumiin.

Toivottavasti mahdollisimman moni muukin seura näkee ehdokkaassamme samalla tavalla loistavan mahdollisuuden, ja lähtee mukaan edistämään suomalaista shakkia.

Shakkiseura Aatos, Helsinki
Shakkikerho Comeon, Helsinki
Tammer-Shakki, Tampere
Shakkiseura Remissi, Vantaa
Oulun Shakkiseura, Oulu
Turun Shakinystävät, Turku
Jyväs-Shakki, Jyväskylä
Kuopion Shakinystävät, Kuopio
Seinäjoen Shakkikerho, Seinäjoki
Kajaanin Shakinystävät, Kajaani
Karttunen

Re: Suomen Shakkiliiton puheenjohtaja vuosille 2018 ja 2019

UNREAD_POSTKirjoittaja Riikka Wulff » Pe Syys 15, 2017 1:05 pm

Moi kaikille! Esittäydyn nyt itsekin, tuon Mikan alustuksen jälkeen. Olen siis Riikka, shakkiin poikamme Konstan harrastuksen myötä hurahtanut johtamisen ja media-alan ammattilainen. Konsta pelasi ensimmäisen selo-pelinsä syksyllä 2014, ja siitä se harrastus sitten lähti. Vielä tuolloin emme tosin tienneet mikä on selo, emmekä tienneet että kyseessä oli selo-kisat. Kisat satuttiin pelaamaan Tampereella, ja kun poikamme oli menestynyt Tampereen seudun kisoissa, oli luontevaa osallistua tuonnekin. Nyt Konstalla on mittarissa kaksi vuotta aktiivista treenausta, ja saldona useampia SM-mitaleja. Nyt kun olen oppinut tuntemaan shakkia, olen valtavan innostunut siitä miten monipuolisesti shakki kehittää ajattelutaitoja, ja olen yllättynyt siitä miten jännittävää pelejä on seurata. Harmittaa etten itse ikinä lapsena törmännyt shakkiin vakavasti otettavana harrastuksena, päädyin sen sijaan pelaamaan ja valmentamaan futista. Olen jännittänyt poikamme puolesta shakkilaudan lisäksi futis- ja säbäkenttien laidalla, ja voin sanoa ettei pulssini ikinä noussut pallopelejä seuratessa yhtä korkealle kuin shakkipelejä seuratessa!

Mielenkiintoisesta ehdotuksesta päätin lähteä mukaan kisaan Shakkiliiton puheenjohtajuudesta. Miksikö kuvittelen että minulla olisi Suomen shakille annettavaa, vaikkei minulla shakkitaustaa olekaan? Lyhyesti – olen johtamisen ja media-alan ammattilainen, ja valtavan innostunut shakista ajattelutaitojen monipuolisena kehittäjänä. Uskon että tällä taustalla pystyisin tuomaan Shakkiliiton tekemiseen uutta otetta, kun sen yhdistäisi siihen vankkaan shakkiosaamiseen, jota lajin ympärillä jo on. Johdan työkseni sadan hengen asiantuntijaorganisaatiota, teemme Suomen johtavia asunto- ja autokaupan digipalveluja. Suurin yksittäinen työntekijäporukka on koodarit. En osaa koodata, mutta se ei ole tehtävänikään. Johtaminen on palveluammatti, ja minun tehtäväni toimitusjohtajana on ensin varmistaa että meillä on sama tavoite, ja se tavoite on kaikkien tiedossa. Sen jälkeen teen kaikkeni sen eteen että porukalla on parhaat mahdolliset edellytykset onnistua työssään. Minun roolini on luoda edellytyksiä ja poistaa esteitä. Shakkiliiton puheenjohtajuus on hyvin samankaltaista tekemistä.

Shakin subtanssiin minulla on annettavaa lähinnä shakkivanhemman näkökulmasta. Sen sijaan yhteistyön tekemiseen, lajin tunnettuuden edistämiseen ja edellytysten luontiin minulla on kokemukseni pohjalta paljonkin annettavaa. Shakkiliiton puheenjohtajana haluaisin:
1. edistää kaikenlaista yhteistyötä shakkiyhteisön sisällä
2. luoda jäsenseuroille edellytyksiä edistää harrastajamäärien kasvattamista kaikilla alueilla
3. edistää lajin yleistä tunnettuutta ennen kaikkea ansaitun median keinoin

Kuten aiemmin totesin, olen valtavan innostunut shakista ajattelutaitojen kehittäjänä. Kun olen seurannut poikamme kehitystä aloittelijasta kilpapelaajaksi, on minulle kertynyt roppakaupalla näkemystä siitä miten itse toivoisin Shakkiliiton tukevan pelaajien kehittymistä. Toisaalta mieheni aloitti shakin pelaamisen reilusti yli 40 vuoden iässä, mikä on sekin ollut opettavaista seurattavaa. Yhdistämällä perheemme kokemukset, oma innostukseni lajiin ja osaamiseni ammattijohtajana, uskon että minulla olisi shakille annettavaa. Koska olen suurimmalle osalle shakkiyhteisöstä täysin tuntematon, halusin esittäytyä edes pintapuolisesti täällä Foorumilla. Ammatti-minästäni saa jonkunlaisen käsityksen tutustumalla vaikkapa LinkedIn profiiliini: https://fi.linkedin.com/in/riikka-wulff-352942
Johtamani yrityksen menestyksen taas voi vilkaista täältä: https://www.finder.fi/Mainosmedioita/Alma+Mediapartners+Oy/Helsinki/yhteystiedot/117537

Kysykää ja kommentoikaa, vastaan kaikkiin kysymyksiin ja avaan ajatteluani mielelläni lisää! Puhun näistä samoista asioita myös videolla, eli jos kiinnostaa myös kuulla juttuni, niin tässäpä vielä linkki siihen: https://vimeo.com/233191468

Riikka Wulff
riikka.wulff@gmail.com
0407778299
Viimeksi muokannut Riikka Wulff päivämäärä La Syys 16, 2017 8:48 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Riikka Wulff

UNREAD_POSTKirjoittaja Darren_Reed » Pe Syys 15, 2017 5:52 pm

Hei!

Kuulostaa hyvältä Riikka, kannustan sinut ja toivon että voitat! Sounds good Riikka, I support you and hope you win!

Darren
Darren_Reed

Re: Suomen Shakkiliiton puheenjohtaja vuosill

UNREAD_POSTKirjoittaja ksippola » Pe Syys 15, 2017 11:03 pm

Kysymykseni Riikalle kuuluu, että kumpi on tärkempää, se miltä asiat näyttää vai se miten ne oikeasti ovat? Nyt näyttää nimittäin joltain. Osaatko kertoa miten ne oikeasti ovat?
ksippola

UNREAD_POSTKirjoittaja Riikka Wulff » La Syys 16, 2017 8:44 am

Ensimmäiseen kysymykseesi helppo vastaus olisi että tietenkin se miten ne oikeasti ovat. Joskin valitettava tosiasia on että aika usein moni meistä toimii sen mukaan mikä näyttää hyvältä. Hankalampaa sen sijaan on se että koska me olemme tuntevia ihmisiä, ja tunteemme vaikuttavat ajatteluumme, ei useinkaan ole kovin yksiselitteistä miten asiat oikeasti ovat. Jos tästä päästäisiin aina samaan käsitykseen, menisi moni asia paremmin maaliin. Ihan vaikkapa lähtien valtakunnan politiikasta. Totuumme asioista kun voivat poiketa, elämä ei ole matematiikkaa. Tuohon jälkimmäiseen kysymykseen en pysty vastaamaan tätäkään vähää, ennen kuin kerrot tarkemmin mihin viittaat. Ehdokkuuteeni, Shakkiliittoon, johonkin muuhun?
Riikka Wulff

UNREAD_POSTKirjoittaja Chessbullero » La Syys 16, 2017 9:26 am

Hienoa, että meillä on sellainen ehdokas, joka suostuu keskustelemaan foorumilla!

Nykyinen Pj ei käsittääkseni ole kertaakaan vaivautunut vastaamaan/kertomaan shakkiliiton asioista foorumilla.
Chessbullero

UNREAD_POSTKirjoittaja Simo Torkkola » La Syys 16, 2017 11:31 am

Luettuani esittelyt ja katsottuani videon voin todeta, että Riikka Wulffin ajatukset Suomalaisen Shakin eteenpäinviemiseksi ovat hyvin samankaltaisia kuin itselläni. Erityisesti mieltäni lämmitti hänen ajatuksensa liittyen lasten- ja nuorten shakkiin. En ole koskaan aiemmin osallistunut Shakkiliiton kokouksiin, nyt aion 29.10 osallistua kerhoni edustajana, jos suinkin mahdollista.

Simo Torkkola, Hämeenlinnan Shakkikerho, puheenjohtaja, lasten- ja nuorten kerhon ohjaaja yhtäjaksoisesti vuodesta 2001 alkaen.
Simo Torkkola

UNREAD_POSTKirjoittaja Tasapeli » Su Syys 17, 2017 9:17 am

Keitä ovat muut ehdokkaat ja onko nykyinen ilmaissut halukkuutensa jatkaa/ei jatka?
Tasapeli

UNREAD_POSTKirjoittaja Riikka Wulff » Ma Syys 18, 2017 9:23 pm

Simolle ja Hämeenlinnan Shakille Shakkikerholle kiitos tuesta jo valmiiksi, samoin Kymen Shakille (Facebook postaus)! Kuten myös Darrenile kiitos tuenilmaisusta. Keskusteluun osallistun mielelläni, niin nyt, kuin myös vaalien jälkeen, mikäli tulisin valituksi.

Ajattelin jo alun perin että avaan ajatteluani tarkemmin kolmen mainitsemani teeman (=yhteistyö, pelaajamäärän kasvattaminen, lajin tunnettuus) ympärillä, kutakin erikseen. Olen saanut useita yhteydenottoja, jotka kaikki liittyvät tavalla tai toisella yhteistyöhön, joten aloitan siitä.

Taustalla on selvästi epäilyksiä, tai jopa pelkoja, että olisin ajamassa vain jonkun alueen tai vain jonkun yksittäisen toimijan asioita. Jos näin olisi, en olisi koskaan lähtenyt tähän kisaan mukaan. Oma haluni käyttää aikaa suomalaisen shakin eteen kumpuaa yksinkertaisesti poikamme harrastuksen herättämästä innostuksesta tätä lajia kohtaan. En kuitenkaan ala tässä vakuutella sitoutumattomuuttani, se olisi käytännössä mahdotonta. Jos tulen valituksi, teot puhuvat tämän suhteen puolestaan. Sen sijaan haluan avata mitä yhteistyöllä tarkoitan.

Shakki on Suomessa niin pieni laji, että meidän pitäisi pystyä puhaltamaan yhteen hiileen ihan kaikkien toimijoiden kesken. Liiton tehtävänä kaiketi on, tai ainakin pitäisi olla, jäsenkerhojen toimintaedellytysten parantaminen, ja tietenkin lajin yleinen edistäminen. Näen myös kaupalliset toimijat, kaikki sellaiset, keskeisinä lajin edistymisen kannalta. Omaa sydäntäni lähellä on erityisesti lasten ja nuorten eteen tehtävä työ, näen sen tapana kasvattaa lajin harrastajamääriä kokonaisuudessaan. Meillä on paljon onnistumisia koulushakin ja juniorityön suhteen, ja haluaisin nähdä saman pöydän ääressä kaikki toimijat, jakamassa onnistumisia ja kokemuksia, ja levittämässä niitä edelleen uusille paikkakunnille. Myös yhteistyö muihin Pohjoismaihin olisi tärkeää, jotta voisimme kopioida esimerkiksi Tanskassa saatuja onnistumisia koulushakin suhteen. Ja toisaalta oppia muiden virheistä, ettei tarvitse tehdä kaikkia itse.

Haluaisin myös olla edistämässä keskustelukulttuuria, jossa kaikki uskaltavat ilmaista mielipiteensä omalla nimellään ja avoimesti, ilman pelkoa joutua lytätyksi. Päätöksenteon pitää olla täysin avointa ja läpinäkyvää, ja päätöksenteon perusteet täytyy avata. Olen itse aktiivinen keskustelija, ja avaan mielelläni ajatteluani. En myöskään pelkää muuttaa mielipidettäni, jos faktat ja uudet näkökulmat antavat siihen aihetta. Minulle on keskeistä saada asioista aikaiseksi, ja se tapahtuu parhaiten niin että eri toimijat ovat sitoutuneita asioihin. Sitoutuminen taas saadaan aikaan vain osallistumisen ja keskustelun kautta. Puheenjohtajana pyrkisin varmistamaan, että asioiden käsittely tapahtuu avoimesti, reilusti ja kaikkia kuunnellen. Hallitusten ja johtoryhmien puheenjohtajana olen tottunut pitämään huolta siitä että keskustelu etenee, ja kaikki ilmaisevat mielipiteensä. Pyrin olen itse äänessä mahdollisimman vähän, ja sen sijaan varmistamaan keskustelun sujuvan etenemisen.

Jos tulisin valituksia, aloittaisin juttelemalla mahdollisimman monien eri tahojen kanssa muodostaakseni mahdollisimman kokonaisvaltaisen kuvan asioista. Yrittäisin myös saada saman pöydän ääreen kaikki keskeiset toimijat. Esimerkiksi Foorumilla nuorten stipendien ympärillä käydyssä keskustelussa oli tosi paljon hyviä mielipiteitä. Näistä olisi hyvä puhua saman pöydän ääressä, ja aloittaa keskustelu sillä että meillä on yhteinen näkemys siitä mitä stipendeillä tavoittelemme. (Ps. Lupaan, että mikäli tulen valituksi, emme tule hakemaan pojallemme yhtään henkilökohtaista stipendiä :) )
Riikka Wulff

UNREAD_POSTKirjoittaja Othello » Ti Syys 19, 2017 10:46 am

Mikä on uuden puheenjohtajaehdokkaan shakillinen tietämys?

Miksi hänellä ei ole minkäänlaista shakin vahvuuslukua?

othello
Othello

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu