Suomen Shakkiliiton puheenjohtaja vuosille 2018 ja 2019

Shakki Suomessa ja maailmalla

Re: Suomen Shakkiliiton puheenjohtaja vuosille 2018 ja 2019

UNREAD_POSTKirjoittaja Marko Tauriainen » Ke Syys 27, 2017 10:52 pm

Menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin tai henkilöihin mm. liiton toimistosihteerin paikkaan järjestettiin avoin haku. Yksikään shakinpelaaja ei paikkaa hakenut.

Muutamia paikkoja on täytetty sen mukaan, kun niihin on löydetty suoraan työntekijä, joka vastaavia asioita on jo hoitanut. Työtä kyseleviä on ohjattu tekemään hakemus. Yhtään tällaista hakemusta ei ole saatu.
Marko Tauriainen

UNREAD_POSTKirjoittaja TJS » To Syys 28, 2017 12:17 am

Riikka Wulff kirjoitti:Toisaalta haluaisin että lajin harrastajat jakaisivat ahkerasti omissa sosiaalisen median kanavissaan juttuja, ja esimerkiksi kuvia tapahtumista.

Ottamatta tässä yhteydessä sen enempää kantaa henkilökysymyksiin, niin täällä Turussa ollaan kuitenkin jo varauduttu tuleviin Suomen Shakkiliiton kokouksiin. Aurajoen rannalta läheltä maankuulua "Föriä" löydätte alla olevassa kuvassa olevan aluksen, jossa kokoukset sujuvat leppoisissa merkeissä myötäisten aaltojen liplatuksen tahdittamana. Tunnelma on aivan kuin olisi saapunut kotisatamaan...

Kuva
TJS

UNREAD_POSTKirjoittaja Risto Tuominen » To Syys 28, 2017 9:32 am

Marko Tauriainen kirjoitti:Menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin tai henkilöihin mm. liiton toimistosihteerin paikkaan järjestettiin avoin haku. Yksikään shakinpelaaja ei paikkaa hakenut.

Muutamia paikkoja on täytetty sen mukaan, kun niihin on löydetty suoraan työntekijä, joka vastaavia asioita on jo hoitanut. Työtä kyseleviä on ohjattu tekemään hakemus. Yhtään tällaista hakemusta ei ole saatu.

Kyseinen paikka oli palkkatuella toteutettu, eikä suurimmalle osalle työn hakeminen siis ollut edes mahdollista. Kyseinen paikka ei myöskään ole niitä keskeisimpiä shakin harrastamisen kannalta. Kyllähän tominnassa on ollut nyt aika paljon piiri pieni pyörii- tyyppistä toimintaa (värväykset, opintomatkat, uudet oy:t ja niiden jäsenyydet). Tiedottaminen on myöskin usein tullut vähän jälkijättöisesti ja tällainen toimintatapa on omiaan herättämään epäilyksiä sisäpiirin ulkopuolisille silloinkin kun toiminta olisi hyvin perusteltuakin.

Viimeisin esimerkki tiedon panttaamisesta on nykyisen puheenjohtajan mahdollinen ehdokkuus tulevaksi puheenjohtajaksi. Riikka Wulff on näyttänyt esimerkkiä avoimemmasta toimintakulttuurista ja toivottavasti tämä tyyli säilyy myös hänen mahdollisen valintansa jälkeenkin.
Risto Tuominen

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » To Syys 28, 2017 10:25 am

petrip kirjoitti:chess eventsillä tuskin on päätoimisia työntekijöitä. Ainakaan nyt ei ole liikevaihtoa.

Liittoakin rajoittaa suomen laki. Esimerkiksi laki yksityisyydensuojasta työelämässä. Se rajoittaa mitä valintaprosessita voidaan ulkopuolisille kertoa. Ja jos joku on jotain työtä jo hoitanut on se jo selkeä ja lainmukainen valintaperuste. Ainakin on hyvä syy olettaa että osaa jo homman.

Kovat on vaatimukset, jos heti pitäisi olla päätoimiset työntekijät ja liikevaihto. Eiköhän ne myöhemmin kuitenkin tule olemaan. En näe tällaista työskentelyä varsinaisesti vapaaehtoistyönä, vaikka se aluksi voi sitä ollakin.
Jari J

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » To Syys 28, 2017 11:00 am

Risto Tuominen kirjoitti:
Marko Tauriainen kirjoitti:Menemättä sen tarkemmin yksityiskohtiin tai henkilöihin mm. liiton toimistosihteerin paikkaan järjestettiin avoin haku. Yksikään shakinpelaaja ei paikkaa hakenut.

Kyseinen paikka oli palkkatuella toteutettu, eikä suurimmalle osalle työn hakeminen siis ollut edes mahdollista. Kyseinen paikka ei myöskään ole niitä keskeisimpiä shakin harrastamisen kannalta. Kyllähän tominnassa on ollut nyt aika paljon piiri pieni pyörii- tyyppistä toimintaa (värväykset, opintomatkat, uudet oy:t ja niiden jäsenyydet). Tiedottaminen on myöskin usein tullut vähän jälkijättöisesti ja tällainen toimintatapa on omiaan herättämään epäilyksiä sisäpiirin ulkopuolisille silloinkin kun toiminta olisi hyvin perusteltuakin.

Viimeisin esimerkki tiedon panttaamisesta on nykyisen puheenjohtajan mahdollinen ehdokkuus tulevaksi puheenjohtajaksi. Riikka Wulff on näyttänyt esimerkkiä avoimemmasta toimintakulttuurista ja toivottavasti tämä tyyli säilyy myös hänen mahdollisen valintansa jälkeenkin.

Vallanvaihdos tuo yleensä uusia tuulia ja minäkin oon ennemmin Riikan kannalla. Uteliaana katsoisin, että mitä tästä seuraisi. Avoimuus antaa hyvän vaikutelman.

Huom. itse en ole maininnu näistä "kabinettipäätöksistä" ym:sta, mutta onko ne niin yllättäviä kommentteja, kun tiedotusta ei ole aivan riittävästi ollut Shakkiliitolla? Välillä vasta kysymisen jälkeen saa jonkinlaisen vastauksen miksi ollaan jotakin päätetty ja hyvä sekin toki. Tärkeimmistä asioista olisi kiva lukea useammin kysymättäkin.

Mielelläni itse haen melkein mihinkä tahansa Shakkiliiton palkalliseen työhön, kun sellaisia tulee. Koitan tammikuusta lähtien katsoa mitä on tarjolla. Eikös se olisi diplomaattinen ratkaisu, että vähenisi tämäkin kritiikki, kun mulla olis vähemmän vapaa-aikaa töiden takia? :D Eli jos jotakin vapautuu, niin oon enemmän kuin kiitollinen, jos joku vinkkasee töistä. Toki koitan itsekin seurata.
Jari J

UNREAD_POSTKirjoittaja pezozak » To Syys 28, 2017 11:15 am

Risto Tuominen kirjoitti:.... Kyllähän tominnassa on ollut nyt aika paljon piiri pieni pyörii- tyyppistä toimintaa (värväykset, opintomatkat, uudet oy:t ja niiden jäsenyydet). Tiedottaminen on myöskin usein tullut vähän jälkijättöisesti ja tällainen toimintatapa on omiaan herättämään epäilyksiä sisäpiirin ulkopuolisille silloinkin kun toiminta olisi hyvin perusteltuakin.

Varsin osuva kiteytys Shakkiliiton nykypäivän toimintakulttuurista (tai ainakin siitä, miten se näyttäytyy ulkopuolisille) :-/
pezozak

UNREAD_POSTKirjoittaja Marko Tauriainen » To Syys 28, 2017 11:32 am

Risto Tuominen kirjoitti:Kyseinen paikka oli palkkatuella toteutettu, eikä suurimmalle osalle työn hakeminen siis ollut edes mahdollista. Kyseinen paikka ei myöskään ole niitä keskeisimpiä shakin harrastamisen kannalta. Kyllähän tominnassa on ollut nyt aika paljon piiri pieni pyörii- tyyppistä toimintaa (värväykset, opintomatkat, uudet oy:t ja niiden jäsenyydet). Tiedottaminen on myöskin usein tullut vähän jälkijättöisesti ja tällainen toimintatapa on omiaan herättämään epäilyksiä sisäpiirin ulkopuolisille silloinkin kun toiminta olisi hyvin perusteltuakin.

Selvästi suurin osa liiton töistä on palkkatuettuja. Enempää en rupea tätä julkisesti avaamaan, koska työntekijöiden tietoja ei ole syytä täällä selvitellä. Minä olen vakituinen. Homma oli avoimessa haussa v. 2013. Paikkaa haki tietääkseni muutkin. Liiton hallitus teki v 2015 lopussa päätöksen palvelupäällikön palkkaamisesta. Siinä työssä on ollut vaihtelevissa jaksoissa eri henkilöitä, joista osa palkkatuella.

Uusia yhtiöitä on perustettu tasan yksi, Chess Events. Ainakaan minä en tiedä yhtiöstä sen enempää kuin mitä on kerrottu. Tarkoitus on mm. saada alv-hyötyjä, joukkueblikstien järjestäjien on esimerkiksi ihan pöhköä maksaa monta tonnia veroja, jotka voi saada takaisin. Kukaan yhtiössä ei saa palkkaa tai palkkioita. Miksi minä olen toimitusjohtajana? No ajattelen niin, että käytännön asiat on jonkun hoidettava. Jos joku haluaa tällaisen vapaaehtoishomman, en ollenkaan pistä pahakseni.

Opintomatkoista en tiedä, mutta varmaan viittaat johonkin muuhun.

Järjestöksi meidän toiminta on kyllä kohtuullisen avointa. En missään tapauksessa sano, etteikö se voisi olla avoimempaakin. Epäluuloja tuntuu kuitenkin olevan, mikä ainakin indikoi, että tiedottamisessa ei ole onnistuttu. Missä syylliset? En tiedä eikä ole minun tehtäväni työntekijänä sitä arvioidakaan. Samalla vastaan erääseen kysymykseen, jota täällä ei ole kysytty mutta muutaman kerran kyllä henkilökohtaisesti: minä en voi vastata istuvan puheenjohtajan puolesta kysymyksiin hänen jatkoaikeistaan, en myöskään tiedä, onko muita ehdokkaita, enkä edistä yhdenkään puheenjohtajan vaalikampanjaa nyt tai tulevaisuudessa.
Marko Tauriainen

UNREAD_POSTKirjoittaja Risto Tuominen » To Syys 28, 2017 12:20 pm

Marko Tauriainen kirjoitti:
Selvästi suurin osa liiton töistä on palkkatuettuja. Enempää en rupea tätä julkisesti avaamaan, koska työntekijöiden tietoja ei ole syytä täällä selvitellä. Minä olen vakituinen. Homma oli avoimessa haussa v. 2013. Paikkaa haki tietääkseni muutkin. Liiton hallitus teki v 2015 lopussa päätöksen palvelupäällikön palkkaamisesta. Siinä työssä on ollut vaihtelevissa jaksoissa eri henkilöitä, joista osa palkkatuella.

Esimerkiksi Palvelupäällikön palkkaamiskuvio vaikutti hieman oudolta tänä vuonna, vaikka valittu henkilö onkin toiminut mielestäni hyvin tehtävässään.

Marko Tauriainen kirjoitti:Uusia yhtiöitä on perustettu tasan yksi, Chess Events. Ainakaan minä en tiedä yhtiöstä sen enempää kuin mitä on kerrottu. Tarkoitus on mm. saada alv-hyötyjä, joukkueblikstien järjestäjien on esimerkiksi ihan pöhköä maksaa monta tonnia veroja, jotka voi saada takaisin. Kukaan yhtiössä ei saa palkkaa tai palkkioita. Miksi minä olen toimitusjohtajana? No ajattelen niin, että käytännön asiat on jonkun hoidettava. Jos joku haluaa tällaisen vapaaehtoishomman, en ollenkaan pistä pahakseni.

Myös Chess Education Oy toimii uudella nimellä. Ehkäpä niitä vapaaehtoisia olisi voinut vaikka kysellä ennen yhtiön perustamista, samoin asiasta olisi voinut keskustella esimerkiksi Kerhojen kokouksessa. Mainittakoon, että sekä Chess Events Oy että Chess Education Oy toimii samalla miehistöllä.

Marko Tauriainen kirjoitti:Opintomatkoista en tiedä, mutta varmaan viittaat johonkin muuhun.

Lauri Kankaaseen viittaan.
Risto Tuominen

UNREAD_POSTKirjoittaja Marko Tauriainen » To Syys 28, 2017 12:56 pm

Suomen Shakkikustannuksen nimeä ei ole vielä vaihdettu. Muutenkaan yhtiöllä ei ole ollut käytännössä toimintaa tänä vuonna, kun lehti siirrettiin liitolle. Kaila-kirjaa ovat monet kyselleet. Itse en ole projektissa aktiivisesti ollut mukana, mutta sen myöhästymiseen liittyy paljon asioita mm. vakava sairastuminen, jos en luonnollisestikaan puhu täällä sen enempää. Toivon kuitenkin kovasti, että kirja saadaan lähiaikoina ulos.

Lauri oli lehden reportterina Shakkikustannuksen puolesta muutaman päivän olympialaisissa. Hyvää materiaalia sieltä tuli facebookiin ja saatiin myös paljon kuvia. Lehteen jutun kirjoittaminen jäi, mutta näin on kyllä käynyt silloin tällöin muillekin. Ei pitäisi käydä, mutta todellisuus on joskus toista. Opintomatka on kuitenkin selvästi liian ironinen ilmaisu.
Marko Tauriainen

UNREAD_POSTKirjoittaja mraiten » Ke Loka 11, 2017 10:20 am

Suomen Shakkiliiton puheenjohtajan tehtävä on monella tapaa tuulinen ja haasteellinen. Ennen Juha Sundelinin puheenjohtajuutta ei mitään kunnianhimoisia agendoja ole esitetty. Shakkitoiminnassa on ”nukuttu ruususen unta” parempia aikoja odotellessa. Panu Laineen ja Jaakko Mäntyniemen kaudet loppuivat 2-vuotisina, miesten todetessa siviilitöiden vievän ajan ja energian, estäen panostuksen puheenjohtajuuteen. Juha Sundelinilla on ollut mahdollisuus panostaa puheenjohtajuuteen. Paljon on saatukin aikaan; 100-vuotisjuhlaturnaus ja Chess Events etunenässä.

Seuraavassa kerhojen kokouksessa valitaan uusi puheenjohtaja 2-vuotiskaudelle. Kannatan Riikka Wulffin valintaa. Hän on ilmoittanut edistävänsä yhteistyön lisäämistä, kaikkien voimien kokoamista seuratasolla sekä kannattavansa avoimuutta toiminnassa ja tiedottamisessa. Media-alan ja johtamisen ammattilaisena hän on oiva valinta puheenjohtajaksi. Hän on myös ilmoittanut koulushakkitoiminnan kehittämisen olevan sydäntään lähellä.

Shakkiliitto on mielestäni epäonnistunut koulushakkitoiminnan järjestämisessä. Henkilösuhteet ovat tulehtuneet ja toiminta tällä rintamalla on halvaantunut. Jäihin pantu koulushakkitoimikunta on herätettävä henkiin.

Shakkiliiton sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen on huonolla tolalla. Uuden puheenjohtajan aloittaessa kautensa hän yleensä esittää agendansa ja tavoitteensa Suomen Shakissa (esim. pääkirjoituksessa) ja liiton sivuilla. Tällaista ulostuloa ei tällä kertaa ole tapahtunut. Suomen Shakin tulevaisuudesta ja lisenssimaksuista olisi ollut hyvä käydä vuorovaikutteista keskustelua jäsenistön kanssa. Shakkiliiton hallinnan sisäinen tiedottaminen on ollut vajavaista. Hallituksen kokouksiin on saatu asialistat vain muutamaa päivää ennen kokouspäivää. Isoja asioita (esim Chess Events) on otettu nopealla aikataululla hallituksen käsittelyyn. On herännyt epäily, että jotkut hallituksen jäsenet ovat olleet ”enemmän informoituja” kuin toiset. Tuomaritoimikunta on lakkautettu. Vai pitäisikö sanoa, että se lakkautti itse itsensä? Tuomari- ja toimitsija-toiminta pitää saada uudelleen organisoiduksi. Esim. HoF-turnaukseen on jo vaikea saada FIDE-luokituksen täyttäviä tuomareita. Nyt kun käydään pikapelien tiimoilta kiivasta sääntökeskustelua, olisi jonkinlaisella toimivaltaa omaavalla tuomaritoimikunnalla käyttöä.

Olen päättänyt asettua ehdolle Shakkiliiton varapuheenjohtajaksi. Riikka Wulffin pätevyyttä on asetettu kyseenalaiseksi, vähäisestä peli- ja järjestökokemuksesta johtuen. Puheenjohtaja vetää suuret linjat ja vastaa Shakkiliitossa ”ei-shakillisista” toiminnoista. Koska olen ollut tiiviisti toiminnassa mukana pelaajana, turnausjärjestäjänä, Shakkiliiton työntekijänä ja hallituksen jäsenenä, uskon että shakkiliiton, seurojen ja pelaajien toiveet ja tavoitteet saadaan tällä puheen johtajakaksikolla hoidetuksi.

Markku Raitanen
mraiten

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu