Kilpailujen rahapalkinnot ovat aina veronalaista tuloa

Shakki Suomessa ja maailmalla

Re: Kilpailujen rahapalkinnot ovat aina veronalaista tuloa

UNREAD_POSTKirjoittaja VJJJ » Ma Syys 11, 2017 7:27 pm

Olen itse ollut järjestelemässä lukuisia shakkikilpailuja ja luultavasti olen järjestelemässä niitä myös tulevaisuudessa. Samoin olen ollut turnausten järjestäjänä jakamassa rahapalkintoja. Tämä "uusi" linjaus herättää kuitenkin kysymyksiä:

- Syyllistynkö jonkinlaiseen lainvastaisuuteen, mikäli tulevaisuudessa olen järjestämässä kilpailua, jossa rahapalkintoja jaetaan aikaisempaan tapaan ilman verottajaa?

- Mikäli näin on, niin miten minun pitäisi rahapalkintojen suhteen muuttaa toimintaani, jotta toimisin lainmukaisesti? Edellä ainakin Chessbullero mainitsi, että kilpailun järjestäjän olisi helppoa toimia tässä myös lainmukaisesti. Minulla itselläni ei ole minkäänlaista käsitystä, että miten. Tässä voisi olla jollain hyvä mahdollisuus jollain ihan rautalankasta vääntämällä kertoa, miten pitäisi toimia. Voisi ajatella myös, että liitto voisi julkaista jonkinlaisen yksityiskohtaisen ohjeistuksen, miten rahapalkintojen kanssa tulisi toimia ja miten niistä veroja pitäisi mahdollisesti maksaa.

Yksi ratkaisu olisi tietysti luopua rahapalkinnoista kilpailuissa; tämä mahdollistaisi samalla myös edullisemmat osallistumismaksut. En tiedä, miten pelaajien keskuudessa tähän suhtauduttaisiin (keskustelua foorumillakin aiheesta on kyllä ollut). Itse luultavasti pelaisin aavistuksen verran mieluummin kilpailussa, jossa ei rahapalkintoja jaettaisi, mutta osallistumismaksu olisi vastaavasti halvempi. Tämä tietysti lähinnä sen vuoksi, että "puuntuuppaajalle" harvemmin palkintoja tuleekaan.
VJJJ

UNREAD_POSTKirjoittaja Chessbullero » Ma Syys 11, 2017 7:56 pm

Se, että palkinnoista tehdään ennakkopidätys ja vuosi-ilmoitus verottajalle on ainakin varma laillinen tapa maksaa palkinnot.

Kuten jo aikaisemmassa viestissä mainitsin, olen ihmetellyt, miksi aikoinaan RikShan tapaa maksaa palkinnot ei ole otettu käyttöön?

Siis, palkinnot maksetaan esim. Shakkiliiton stipenditilille, josta palkintojen saajat sitten nostavat ne shakkikulutositteita vastaan verovapaasti.
Luultavasti 95%:lla shakinpelaajista shakista syntyvät kulut on suuremmat kuin palkinnoista saatavat rahat.

Ulkomaalaisilta pelaajilta käsittääkseni oikea laillinen tapa on periä lähdevero palkinnoista. Lopullinen vero ulkomaalaisille muodostuu sitten heidän oman maansa ja Suomen valtion välisistä verosopimuksista ja kunkin pelaajan oman maan verokäytännöistä.

Mielestäni Shakkiliiton tehtävä olisi rakentaa käypä verotuksellisesti laillinen toimintamalli.
Chessbullero

UNREAD_POSTKirjoittaja Marko Tauriainen » Ma Syys 11, 2017 8:45 pm

Tuntematta tuota 90-luvun puolivälin asiaa veikkaan, että laajempi käyttöönotto on hautautunut ihan käytännön ongelmiin, byrokratiaa tulee yllättävän paljon. Siitä olen samaa mieltä, että liiton on syytä kasata tästä ohjeet. Kuinka moni esim. tiesi, että normikäytäntö antaa tittelipelaajille ilmainen tai alennettu osanottomaksu on myös veronalaista tuloa heille? Itselleni ei tullut heti mieleen.
Marko Tauriainen

UNREAD_POSTKirjoittaja ksippola » Ma Syys 11, 2017 10:16 pm

Osallistuin elämäni ensimmäiseen shakkiturnaukseen 2015. Muutamia turnauksia nyt kierrelleenä olen ihmetellyt seuraavia asioita:

- Rahapalkinnot ihan normaaleissa kilpailuissa, jotka eivät ole mitään ammattilaisurheilijoiden huippukisoja. -> Järjestäjille ei jää
juurikaan rahaa toiminnan kehittämiseen. Muissa lajeissa kun kilpailut ovat tapa tehdä varainhankintaa seuralle ja kehittää lajia samalla kun
tarjotaan lajista innostuneille kisailijoille mahdollisuus kilpailuun.
- Ilmaiset osallistumiset tittelipelaajille, jotka saattavat hekin kuitenkin olla vaikka kuinka kaukana todellisesta maailmanhuipusta.

Muissa lajeissa ihmiset maksavat päästessään seuraamaan huippujen suorituksia. Shakki ei
liene vielä tällä tasolla Suomessa. Miksi ihmeessä siis annetaan palvelut ilmaiseksi?

Olen ymmärtänyt, että joissakin lajeissa ihmiset käyvät kilpailuissa, koska pitävät ja nauttivat lajista ja sen tarjoamista elämyksistä,
ja maksavat mielellään siitä, että saavat harrastaa sitä, eivätkä siksi, että saisivat rahapalkintoja. Mielestäni tälle lajille tekisi oikein hyvää,
että rahapalkinnot poistuisivat kokonaan muutamaa suurkilpailua lukuunottamatta.

Lisäksi kuulee paljon valitusta kuinka lisenssi on kallis, (halpa mielestäni), shakkilehden sisältö huono (mielestäni ihan hyvä), joukkueblixtit kallis osallistua (halpa mielestäni) ym.
ksippola

UNREAD_POSTKirjoittaja JTorkkola » Ti Syys 12, 2017 7:36 pm

Esimerkki 52: Yhdistys järjestää tietokilpailun, jossa jaetaan rahapalkintoja sijoituksen mukaan parhaille. Palkintorahat saadaan osallistujamaksuista. Palkinnot ovat palkituille tuloveronalaista tuloa. Kilpailun järjestäjän ei tarvitse toimittaa niistä ennakonpidätystä, mutta vähintään 100 euron arvoiset palkinnot on ilmoitettava vuosi-ilmoituksella.

Miksi tämä kohta ei kelpaa ohjeeksi? Miksi tarjotaan ennakonpidätystä?
Voisin kuvitella, että tuo on helpompi tapa.
Toki siihen rautalankaohjeesen voisi laittaa vaikka linkin vuosi-ilmoitukseen.

Tai vaihtoehtona palkinnottomaan turnaukseen 1-palkinnoksi 99 Euroa.
JTorkkola

UNREAD_POSTKirjoittaja DieMannschaft » To Syys 14, 2017 12:31 pm

Tämä ei olisi ensimmäinen typerä teko suomen shakkielämässä alkaa ilmotteleen verottajalle muutamien kymppien palkintoja.
DieMannschaft

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » To Syys 14, 2017 1:34 pm

Vielä yksi näkökulma, jota ei muistaakseni ole mainittu: Käsittääkseni ennakonpidätyksen maksaminen vaatii henkilötunnuksen. Luullaanko liitossa, että pelaajat sen kummemmin kyselemättä antavat henkilötunnuksiaan shakkikerhoille, joiden tietoturvakäytännöistä ei kenelläkään ole mitään varmuutta? Ainakin minä levittelen tällaisia henkilötietojani hyvin nihkeästi, ja ehkä olen ylivarovainen, kun en halua ottaa riskiä henkilötunnukseni päätymisestä erilaisten pilailijoiden käyttöön. Osa shakinpelaajista tekee shakin ulkopuolella asioita, joiden vuoksi voi saada peräänsä sitkeitä häirikköjä, jotka riemastuisivat maalittamiensa uhrien henkilötunnuksista.

Kysymys on minun kohdallani lähinnä akateeminen, koska tänä vuonna tuskin enää ehdin saavuttaa palkintosijoja, ja ensi vuonna riskin voi poistaa muilla keinoilla. Tämä onkin tarkoitettu varoittamaan muita ja ohjeistamaan liittoa, jos se puheiden lisäksi alkaa myös tehdä asialle jotain.
Boris

UNREAD_POSTKirjoittaja petrip » To Syys 14, 2017 2:47 pm

Tässä ketjussa on jo moneen kertaan sanottu että järjestäjän ei tarvitse tehdä ennakonpidätystä. On pelaajan vastuulla ilmoittaa omat tulonsa verottajalle. Järjestäjällä on velvoite ilmoittaa vuosittain maksetuista palkinnoista
petrip

UNREAD_POSTKirjoittaja Boris » To Syys 14, 2017 4:07 pm

petrip kirjoitti:Tässä ketjussa on jo moneen kertaan sanottu että järjestäjän ei tarvitse tehdä ennakonpidätystä.

Liiton virallisesta tiedotteesta, joka on myös tämän ketjun ensimmäinen viesti:
Urheilutulon maksajan on tehtävä bruttotulosta ennakonpidätys ja urheilijalle voi maksaa vain nettosumman.
http://www.shakkiliitto.fi/mita-tehda-turnausten-rahapalkinnoilla/
Missä kohdassa tuolla sanotaan, että maksajan riittää ilmoittaa maksut verottajalle? Eikö liiton tiedotteisiin olekaan luottamista?
Boris

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » To Syys 14, 2017 4:35 pm

petrip kirjoitti:Tässä ketjussa on jo moneen kertaan sanottu että järjestäjän ei tarvitse tehdä ennakonpidätystä. On pelaajan vastuulla ilmoittaa omat tulonsa verottajalle. Järjestäjällä on velvoite ilmoittaa vuosittain maksetuista palkinnoista

Järjestäjä tarvitsee silti hetut, jotta voi tuon ilmoituksen tehdä, eikö?

Hetujen keräämisen seurauksena järjestävä seura siirtyy EU:n uusimman tietosuoja-asetuksen mukaiseksi henkilörekisteritietoja tallentavaksi organisaatioksi. Siitä se riemu vasta repeääkin suomalaisille shakkiseuroille.

* http://www.tekniikkatalous.fi/ttpaiva/e ... ut-6630447
JHam

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu