Chess Events Oy

Shakki Suomessa ja maailmalla

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja yarmoe » Ke Elo 23, 2017 7:06 am

yarmoe kirjoitti:Täytyy sanoa, että petyin, kun luin tästä osakeyhtiöstä.


Tarkennan vielä, että en tarkoita että lyttäisin oy-ajatuksen sinänsä heti -- en ole perehtynyt aiheeseen riittävästi. Keskustelua tuosta tarvitaan.

Pettymys on enemmän henkilökohtaista, olin henkisesti valmistamassa itseäni vetämään vielä yhdet kisat.

Myöskin harmittaa se, että SM+CR -yhdistelmää tunnutaan pidettävän aivan riittävänä ratkaisuna niin, ettei ole edes tarvetta parantaa. Toivottavasti olen väärässä. Parannettavaa on niin paljon (heitin esimerkiksi lappurumban korvaamista mobiililaitteilla joita jokaisella jo on). Tässä pitäisi porukalla olla edes kunnollinen visio, vaikka sellaisen tavoittaminen olisi kaukanakin.

Toki keskustelussa täytyy ottaa huomioon myös se, että nyt puuhaamani systeemi on vielä promisewarea. Siksi täytyy aina olla myös B-suunnitelma, ja niitähän on jo syntynytkin.

Jos tulospalvelu olisi selaimella käytettävä pilvessä pyörivä palvelu, vaikuttaisiko se osakeyhtiösuunnitelmiin? Onko tulospalvelun järjestäminen se isoin syy kisojen keskitetyn järjestämisen tarpeeseen?
yarmoe
 
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 5:09 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Ke Elo 23, 2017 1:22 pm

Hyviä pointteja yarmoe:lta.

Minä tekisin tämän seuraavasti:

- MySQL-tietokanta
- PHP-applikaatio, joka generoi HTML-käyttöliittymän ja toimii REST-rajapintana.
- Zoner SMS-rajapinta tekstiviestejä varten
- Mailgun-rajapinta sähköposteja varten
- Pusher-rajapinta reaaliaikaista tulospalvelua varten

Itse PHP-applikaation ydinlogiikka on hyvin yksinkertainen. Periaate on seuraava:

1) vastaanota + tallenna yksittäisen pelin tulos
2) laske kaikki tilastot alusta asti uusiksi
3) lähetä päivitetyt tilastot katsojille

Tuon pohjalla joku relaatiomalli (Pelaaja, Joukkue, Ottelu, Kierros, yms.). Thats it. Helppo koodata ja vielä helpompaa testata. Tämä periaate on mahdollinen juuri siksi, että joukkueblikstit on niin tajuttoman piskuinen tapahtuma. Koko viikonlopun aikana pelataan noin 15 000 peliä. Se on todella vähän.

Paperisten lippulappusten generointi on luultavasti työläin osuus koko tulospalvelun kehityksestä. Mutta siihenkin on lisäosia olemassa PHP:lle. Tai sitten erillinen Node.js-ohjelma, joka hoitaa lippulappusten generoinnin. Node.js:lle ainakin on tuhoton määrä lisäosia tuota varten.
JHam
 
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 2:19 pm

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja pezozak » Ke Elo 23, 2017 9:30 pm

JHam kirjoitti:
Tuon pohjalla joku relaatiomalli (Pelaaja, Joukkue, Ottelu, Kierros, yms.). Thats it. Helppo koodata ja vielä helpompaa testata. Tämä periaate on mahdollinen juuri siksi, että joukkueblikstit on niin tajuttoman piskuinen tapahtuma. Koko viikonlopun aikana pelataan noin 15 000 peliä. Se on todella vähän.



Jos kerran kyseessä on "niin tajuttoman piskuinen tapahtuma", niin miksi pitäisi rakentaa em. kaltainen hankala systeemi, kun homma tuntuu ihan hyvin pelittävän nykyiselläkin SwissManagerin systeemissä? USA:ssa sanotaan usein, että "If it works, dont fix it!"
pezozak
 
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 4:49 pm

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja petrip » To Elo 24, 2017 8:06 am

Ja ohjelma logiikan määrä ei juurikaan riipu transaktioden määrästä. Tai riippuu, kun mennään tuonne facebook skaalaan niin asiat mutkistuu. Mutta työ määrä on aivan sama sovelluskehityksessä riippumata siitä tuleeko 15 000 vai 15 000 000 pelitulosta viikonlopun aikana
petrip
 
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2014 7:49 pm

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja yarmoe » To Elo 24, 2017 8:42 am

JHam kirjoitti:Hyviä pointteja yarmoe:lta.

Minä tekisin tämän seuraavasti:

- MySQL-tietokanta
- PHP-applikaatio, joka generoi HTML-käyttöliittymän ja toimii REST-rajapintana.
- Zoner SMS-rajapinta tekstiviestejä varten
- Mailgun-rajapinta sähköposteja varten
- Pusher-rajapinta reaaliaikaista tulospalvelua varten

Itse PHP-applikaation ydinlogiikka on hyvin yksinkertainen. Periaate on seuraava:

1) vastaanota + tallenna yksittäisen pelin tulos
2) laske kaikki tilastot alusta asti uusiksi
3) lähetä päivitetyt tilastot katsojille


En ollut vielä ajatellutkaan tekstiviestipuolta, hyvä idea! Kunhan dataa hoitaa monipuolinen ja joustava ydinlogiikka, se mahdollistaa sitten tällaisten lisäosien kehittämisen kokonaisuuteen. Eikä niitä tarvitse tehdä vain yhden ihmisen, vaan työtä voidaan hajauttaa, kun rajapinnat ovat riittävät ja dokumentoidut.

Teknologiavalintoihin vaikuttavat tarpeeni sille, että tämä on tiettyjen teknologioiden harjoitustehtävä samalla. Viimeksi Tampereella kanta oli MySQL, syöttölogiikan ohjelmoin javalla (Swing) ja paletissa oli erinäinen määrä Perl-skriptejä ja jopa PostScript-ohjelmointia.

Nyt teen hommaa niin, että logiikka- ja kantataso pyörivät täysin erillään esityskerroksesta ja tarjoavat vain rajapinnat. Logiikkapaketti paketoidaan docker-säilöön, jonka voi nopeasti asentaa vaikkapa Amazonin pilveen esim. kuukauden ajaksi kisojen molemmin puolin (ja sitten siirtää halvimpaan paikkaan kun kuorma ei ole suuri).

Käyttöliittymän voi tehdä sitten tuohon päälle ja voi olla tehty millä ohjelmointikielellä tahansa. Tärkeää liittymässä on mielestäni se, että se on tehty mahdollisimman näppäräksi käyttää ja tukee varsinkin erittäin nopeaa tulosten syöttöä (ideaalisesti yksi näppäinlyönti per tulos, hiireen ei tarvitse koskea) ja tukee myös alku- ja sijoitusryhmien muodostamista graafisesti raahaamalla joukkueobjekteja.

Noihin samoihin rajapintoihin voi tehdä sitten vaikka mitä mobiililiittymiä.

JHam kirjoitti:Tuon pohjalla joku relaatiomalli (Pelaaja, Joukkue, Ottelu, Kierros, yms.). Thats it. Helppo koodata ja vielä helpompaa testata. Tämä periaate on mahdollinen juuri siksi, että joukkueblikstit on niin tajuttoman piskuinen tapahtuma. Koko viikonlopun aikana pelataan noin 15 000 peliä. Se on todella vähän.

Paperisten lippulappusten generointi on luultavasti työläin osuus koko tulospalvelun kehityksestä. Mutta siihenkin on lisäosia olemassa PHP:lle. Tai sitten erillinen Node.js-ohjelma, joka hoitaa lippulappusten generoinnin. Node.js:lle ainakin on tuhoton määrä lisäosia tuota varten.


Lappuongelma on kyllä suurin mielestäni. Lisää siitä toisessa vastauksessa.
yarmoe
 
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 5:09 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja yarmoe » To Elo 24, 2017 9:21 am

pezozak kirjoitti:
JHam kirjoitti:
Tuon pohjalla joku relaatiomalli (Pelaaja, Joukkue, Ottelu, Kierros, yms.). Thats it. Helppo koodata ja vielä helpompaa testata. Tämä periaate on mahdollinen juuri siksi, että joukkueblikstit on niin tajuttoman piskuinen tapahtuma. Koko viikonlopun aikana pelataan noin 15 000 peliä. Se on todella vähän.



Jos kerran kyseessä on "niin tajuttoman piskuinen tapahtuma", niin miksi pitäisi rakentaa em. kaltainen hankala systeemi, kun homma tuntuu ihan hyvin pelittävän nykyiselläkin SwissManagerin systeemissä? USA:ssa sanotaan usein, että "If it works, dont fix it!"


Voihan sen noinkin nähdä ja nyt onkin pakko nähdä kun ei ole parempaakaan.

Samalla tavalla voisi (hieman kärjistetysti) sanoa, että ojan kaivaminenkin käy ihan hyvin käsin lapiolla. Miksi tuoda siihen traktoria?

Pelaajan kannalta on varmaan melkein sama, miten tulospalvelu on järjestetty, kunhan tulokset tallentuvat ja tietää, miten oma joukkue sijoittui ja kuka voitti. Mutta järjestäjän kannalta taakka kulissien takana voi olla ihan hirveä.

Viimeisimmässä kisassa menin lauantain ja sunnuntain välisen yön kokonaan avoimin silmin. Kun siinä Jaskan kanssa taoimme kantaan yksittäisiä sql-komentoja, vannoin itselleni, että teen tuohon vielä jotain tehokkaampaa! :-)

(Taulukkolaskentaohjelmilla tuon voi tehdä tehokkaammin, mutta nepä eivät taas ole tietokantoja, jotka voivat suoraan syöttää tulosten esittämistä kisojen aikana ja niiden jälkeen. Itse lähden siitä ajatuksesta, että tietojen tulee olla kunnon relaatiokannassa.)

Tuona yönä myös tulostetaan päivän kaksi ottelulaput ja kootaan niistä kasat, toivottavasti oikeassa järjestyksessä. Tämän voi tehdä vasta kun sijoitusryhmät on muodostettu ja tuomari on hyväksynyt jaon. Tulostamiseen, lappujen leikkaamiseen ja kasojen kokoamiseen tarvitaan myös aika monta hemmoa, joiden lauantai vaihtuu helposti sunnuntaille aika pitkälle.

Pelipäivinä laput myös sekä työllistävät että hidastavat. Laput kerätään pöydistä (työllistää järjestäjistä 4-6 henkilöä?) ja kun tiedot on taottu niistä sisään (taas ainakin 4-6 sis. varahenkilöt), ainakin me vielä teippasimme laput kansioihin, jotta voimme tarkistaa niistä mahdolliset syöttövirheet.

Entä jos lappuja ei olisi ollenkaan? Visioidaanpa:

- Joukkueiden kapteenit lataavat kännyköihinsä blixt-sovelluksen sovelluskaupasta.
- Järjestäjä antaa kapteeneille aktivointikoodit, jotka sitovat app-instanssin kapteenin joukkueeseen.
- Sovelluksesta kapteeni (tai vaikka kaikki joukkueen jäsenet) näkee joukkueensa ohjelman, eli se korvaa paperisen kapteenin lomakkeen.
- Kun kisa alkaa, sovellus ilmoittaa, millä pöydällä joukkueen tulee olla ja mikä joukkue on vastassa (vastustajien nimineen).
- Kun matsi on pelattu, molemmat kapteenit painavat neljällä painalluksella kännykkään matsin tuloksen. Järjestelmä ei hyväksy tulosta sisään ennen kuin molemmat kapteenit ovat antaneet samat tulokset (näytössä jotain punaisella, jos toinen on antanut toisesta eriävän tuloksen).
- Kun järjestäjä katsoo, että kierros on pelattu, hän naksauttaa tietokantaan seuraavan kierroksen alkaneeksi, mikä näkyy heti kännyköissä.
- Nice-to-have: sovelluksesta näkee reaaliajassa oman joukkueen sijoituksen ja ryhmän kolme parasta.

Ei lappuja, ei tulosten syöttäjiä. Kisa menee nopeammin. Tulokset ovat saman tien netissäkin nähtävissä. Mitäs sanotte? Luulen, että tällainen mahdollistaisi pienemmänkin kerhon (tai kahden sellaisen yhdessä) järjestää kisat. Tähän mennessä tulospalvelun järjestäminen on varmaan ollut käytännön obstaakkeli pienemmille kerhoille. Toisaalta tämä näkökulma on varmaan ollut takana, kun on alettu puuhata osakeyhtiötä. Toisaalta, jos tällainen systeemi olisi, miten se vaikuttaisi osakeyhtiökeskusteluun?

Laputon systeemi vaatii kuitenkin hyvän tuen (tietyt palvelut rajapintoineen) datakerroksesta. Kunhan se tarjoaa riittävät toiminnot, tuollaisen appin voisi vaikka joku tietotekniikkaopiskelija tehdä ihan mielellään. Tai sitten niitä syntyisi harjoitustyönä useampia, joista evoluution kautta valikoituu parhaita (no juu, tällä populaatiolla ehkä vähän ruusuinen näkymä, mutta ainakin periaatteessa).

Tämä on yksi versio visioista, joita mielestäni tässä pitäsi kehittää. Joukkue-blixtit ovat se tapahtuma, joka pitää muuten passiivisetkin pelaajat mukana toiminnassa, mikä on varmasti tärkeää liitolle. Tämän tapahtuman huonontumista tai kuihtumista ei ole varaa päästä tapahtumaan. Mutta jos lähdetään siitä, että tehdään kuten aina ennenkin, jokin sukupolvi alkaa varmasti jossain vaiheessa kysyä, miksi ihmeessä me näitä lappuja leikkaamme täällä keskellä yötä?
yarmoe
 
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 5:09 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja hpihlajasalo » To Elo 24, 2017 11:23 am

Chess Events ja liiton päätökset herättävät muutamia kysymyksiä.

Mitä varten Chess Events on varsinaisesti perustettu? Kokouspöytäkirjasta tämä ei kunnolla aukea. Blikstien tulospalvelun kehittämiseen tätä ei tarvita. Liitto voisi tämän toteuttaa muutenkin. Ja miksi juuri blikstit ovat erityisesti liiton tähtäimessä? Itse koskisin hyvin harkitusti turnaukseen, joka edelleen kerää tuolla tavalla pelaajia Suomessa.

Liitto on taltioinut turnaustulokset vuosien varrella Suomen Shakkiin ja kotisivuilleen ja vanhatkin tulokset ovat olleet löydettävissä. Miten Chess Results säilyttää tuloksia ja vai onko tämä historiallinen jatkumo vaarassa? Tämä ei siis koske vain blikstejä.

Miksi Shakkilinna ei saanut mainostaa täällä foorumissa tapahtumaansa? Koskeeko tämä päätös tulevaisuudessa muitakin valmentajia (heidät kaiketi lasketaan kaupallisiksi toimijoiksi?) sekä esimerkiksi entisen kerhoni SalSK:in kesäleiriä? Nyt päätös on koskenut kaiketi vain Shakkilinnaa, koska muut leirimainokset ovat saaneet olla täällä. En ymmärrä, miksi liitto, jonka pitäisi edistää suomalaisen shakkielämän kehittymistä, estää Shakkilinnan tapahtuman mainostamisen epävirallisella tiedotuskanavallaan. Liittohan ei itse käytä foorumia tiedotukseen, ja ne muutamat harvat kaupalliset toimijat tulevat suomalaisen shakkiyhteisön sisäpuolelta ja ovat hyvin läheisessä kontaktissa liittoon.
hpihlajasalo
 
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2011 9:06 am

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja Karttunen » Pe Elo 25, 2017 12:38 pm

Hei!

Selvästi otsikon aihe aiheuttaa keskustelua, ihan syystäkin. Tästä varmasti keskustellaan myös seuraavassa hallituksen kokouksessa. En siksi ota kantaa hallituksen jäsenenä tähän asiaan.

Sen sijaan otan kantaa Tammer-Shakin puheenjohtajana "hpihlajasalo":n esille nostamaan viimeiseen asiaan. Mielestäni seuraamme on kohdeltu asiassa väärin, koska emme saaneet mainostaa kansainvälistä shakkileiriämme (31.7.-4.8.) täällä foorumissa, vaikka esim. Salon shakkileirin tai kaupallisten toimijoiden (esim. Espoon shakkiopetus) on näin annettu tehdä. Kyseessä oli sisällöllisesti hyvin samanlainen tapahtuma: shakkileiri lapsille ja nuorille. Leirin jälkeen saimme runsaasti hyvää palautetta. Jokainen voi julkaistusta leirivideostamme itse nähdä, että tällainen toiminta edistää suomalaista shakkia yleisellä tasolla, riippumatta siitä, kuka tapahtuman järjestää: https://www.youtube.com/watch?v=tZaoxbxWkVI

"Hpihlajasalolle" ja muille tärkeänä selvennyksenä mainitsen, että leiriesitteessämme luki selkeästi "Järjestäjä: Tammer-Shakki ry" (yhteistyökumppaneina olivat Shakkilinna, Sumino ja Tampereen kaupunki), mutta jotenkin kummallisesti se tulkittiin Shakkilinnan leiriksi, vaikka Shakkilinna oli vain yhtenä toimijana yhteistyössä mukana. Asia myös käsiteltiin tästä näkökulmasta hallituksen kokouksessa (johon en itse päässyt). Mielestäni suomalainen shakkitoiminta on edelleen niin vähäistä, että kaikki mainostaminen ja kaikki positiivinen toiminta pitäisi sallia, riippumatta siitä, mikä taho tapahtumia järjestää. Jos olisimme rikkaan shakkikulttuurin ja aktiivisen shakkitoiminnan maa, olisi perusteltua miettiä säännöstelyä, jotta toiminta pysyy strategisen suunnitelman mukaisena. Olemme sellaisesta tilanteesta todella kaukana. Nykytilanne on se, että tapahtumia on liian vähän lapsille ja nuorille. Tämä tapaus liittyy myös suurempaan kokonaisuuteen Shakkiliiton toiminnan arvoista ja roolista, joista olisi hyvä keskustella joko täällä foorumissa tai seuraavassa kerhojen kokouksessa lokakuussa.

Mika Karttunen
Tammer-Shakin pj.
Karttunen
 
Viestit: 187
Liittynyt: To Tammi 19, 2012 5:11 pm

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja JHam » Pe Elo 25, 2017 1:35 pm

yarmoe kirjoitti:
Tuona yönä myös tulostetaan päivän kaksi ottelulaput ja kootaan niistä kasat, toivottavasti oikeassa järjestyksessä. Tämän voi tehdä vasta kun sijoitusryhmät on muodostettu ja tuomari on hyväksynyt jaon. Tulostamiseen, lappujen leikkaamiseen ja kasojen kokoamiseen tarvitaan myös aika monta hemmoa, joiden lauantai vaihtuu helposti sunnuntaille aika pitkälle.



Ei käy kateeksi. Tämänkin koko operaation voisi automatisoida.

Järjestelmä tietää koko sunnuntain otteluohjelman tismalleen sillä hetkellä lauantaina, jolloin alkukilpailun viimeinen pelitulos syötetään sisään. Miksei järjestelmä voi automaattisesti generoida kullekin pöydälle tuota paperilappupinoa? Järjestelmä generoi PDF-tiedoston, jossa on yhtä monta sivua kuin mitä kierroksia sunnuntaina. Tulosta PDF ja leikkaa parilla saksenvedolla koko paperipino.

Siinä on kerralla oikeassa järjestyksessä yhden pöytäryhmän kaikki otteluparit koko sunnuntaille. Otteluohjelma kullekin pöydälle tulee siis suoraan tulostimesta oikeassa järjestyksessä. Järjestäjän tehtävänä on varoa, ettei mene vahingossa sotkemaan paperipinon järjestystä.

Algoritmi tuon tekemiseen on helppo:

1) Asettele joukkueet alkuasemiin virtuaaliselle pöytärivistölle (rivistön pituus on puolet joukkueiden määrästä).
2) Tallenna kullekin pöydälle otteluparin tiedot ja puske tallennettu tieto stäkkiin.
3) Siirrä kaikkia (paitsi yhtä, joka pysyy paikallaan) joukkueita yksi myötäpäivään.
4) Palaa kohtaan #2, paitsi jos viimeinen kierros.

Loppukilpailun voisi kirjaimellisesti pistää käyntiin 10 minuuttia alkukilpailun päättymisen jälkeen.
JHam
 
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 2:19 pm

Re: Chess Events Oy

UNREAD_POSTKirjoittaja LPeltola » Pe Elo 25, 2017 2:59 pm

Esitetty algoritmi on jopa niin helppo, että se lakkaa toimimasta, jos joukkueita onkin pariton määrä.
LPeltola
 
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 5:16 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa