9 kierrosta pitkään peliin ja nopeeseen

Shakki Suomessa ja maailmalla

9 kierrosta pitkään peliin ja nopeeseen

UNREAD_POSTKirjoittaja Jari J » Ti Marras 14, 2017 4:30 pm

Morjes! Kannattaisin itse 9 kierrosta niin pitkän pelin SM-turnaukseen kuin nopeeseenkin, ainakin henkilökohtaisiin. 9 kierroksen turnauksessa shakillisesti löydetään paremmin voittaja kuin 7 kierroksella. Toki henkilökohtaisesti mun mahkuja parantais saada SM-mitali, jos kierroksia olisi 7, mutta kannattaisin silti 9 kierrosta, jotta sattumanvaraisuus vähenis. Joissakin nopean shakin kilpailuissa, jos pelaaja tai joukkue on hävinnyt alkuvaiheessa, niin vastustajat ovat olleet selvästi heikompia, mutta mitali on saatettu silti voittaa.

Eikös SM-kisaviikollakin olisi aikaa henkilökohtaiseen nopean shakin SM-turnauksesta tehdä 9-kierroksinen, varsinkin jos peliaika on 15 0 kuten viimeksi? Itse laskin tuon ajankulutuksen aiemmin, ja se olisi käytännössä mielestäni mahdollista.

Pitkän pelin suhteenkin kannattaisin ennemmin vaikka kahteen päivään 2 peliä, jotta saataisiin 9 kierrosta eikä 7. SM-turnauksessakin voi olla mahdollista voittaa 2 peliä häviöasemista ja sillä on erittäin suuri merkitys, jos kierroksia on kovin vähän.

Mitä huonoja ja hyviä puolia olisi jos kierroksia olisi 7 tai 9?
Jari J

Paluu Yleinen keskustelu